Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin!

SUOMEN ORKIDEAYHDISTYS RY

FINLANDS ORKIDÉFÖRENING RF

Yli viisikymmentävuotias yhdistyksemme on orkideaharrastajien välinen yhdysside, joka levittää tietoa trooppisista orkideoista ja kotimaisista kämmeköistä. Yhdistyksen upea Orkidealehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa. Järjestämme kokouksia, näyttelyitä, retkiä ja orkideoiden yhteistilauksia. Jäseniämme on eri puolella Suomea noin 700.

TERVETULOA JÄSENEKSI

Onko sinulla orkideoita ikkunalaudallasi ja haluat tietää niistä enemmän? Pelkkä kiinnostus orkideoihin on hyvä syy tulla mukaan oppimaan meidän muiden mukana. Eikä sinun todellakaan tarvitse olla mikään orkideaguru. Liity siis Suomen Orkideayhdistykseen! Orkidealehden sisältävä jäsenmaksu on 38 euroa. Maksu onnistuu helposti yhdistyksen verkkokaupassa. LAHJAVIHJE: merkitse lahjan saajan nimi, osoite, puhelin ja sähköposti tilauskommentteihin.

OTA YHTEYTTÄ
TEE OSOITTEENMUUTOS

PERHOSORKIDEAN HOITO

Olet varmaankin ainakin joskus hankkinut tai saanut lahjaksi perhosorkidean, joka on nykyisin yleisimmin kaupoista saatavilla oleva orkidea.  Nimettömät myynnissä olevat perhosorkideat ovat kaikki helppoon kotikasvatukseen jalostettuja useamman lajin risteymiä eli hybridejä. Niitä kutsutaan myös perhoskämmeköiksi ja ne edustavat orkideasukua, jonka tieteellinen nimi on Phalaenopsis. Perhosorkidea kukkii runsaasti, pitkään ja aina uudelleen kun huomioi muutaman hoitovaatimuksen. Lue hoidosta  tästä linkistä.

LAAJENNA HARRASTUSTA

Orkidealehden  kuukauden orkidea-sarjassa on vuosien aikana julkaistu yli sadan orkidean hoito-ohjeet. Kaikki nämä ohjeet on testattu Suomen oloissa yhdistyksen omien jäsenten toimesta. Miksi tyytyä tavanomaiseen kun orkidealajeja on maailmassa noin 28 000? Harrastuksen ydin on löytää omalle kasville oikea hoito oli sen alkuperäinen kasvupaikka sitten vuoristossa, napapiirillä tai sademetsässä. Näillä ohjeilla pääset helposti alkuun ja loppu onkin sitten vain soveltamista ja oppimista omien kokemusten kautta.

ORKIDEATIETOA TIIVIISTÄEN

Mitä haastavampaan lajiin tartut, sitä pienempi on pelivara hoidon suhteen. Näistä ohjeista saat hyvän käsityksen siitä mitä kaikkea voi kasvattaja joutua ottamaan huomioon ja mistä orkideaharrastuksessa ja orkideoiden kasvatuksessa on kysymys. Onneksi lajikirjo on niin suuri, että jokaisen kodin yksilöllisiin oloihin löytyy varmasti joukko siellä viihtyviä lajeja.

Katso myös ylämenusta kohta orkideatietoa

ORKIDEALEHTI 1/2020

TOIMITUKSELTA

Tässä numerossamme hehkutamme Ruissalon orkideoiden uutta tulemista.

Orkideaharrastajille Ruissalo on aina ollut tärkeä paikka, josta on haettu innoitusta ja tietoa orkideoiden kasvatuksesta. Jo yhdistyksen perustamiskokouksessa 7.3.1961 päätettiin tehdä retki Ruissaloon Esko Puupposen johdolla.

Internetin ja Euroopan Unioniin liittymisen myötä tiedonsaanti on helpottunut ja teollinen solukkolisäys on tuonut orkideat marketteihin kaikkien ulottuville. Sadunhohtoinen sana ”orkidea” on jokapäiväistynyt. Vaikka luonnonlajit tarvitsevat tarkemman hoidon kuin kaupalliset risteymät, niin kyllä ne samalle ikkunalaudalle mahtuvat ja sopuisasti kukkivat rinnakkain, se ei ole kuin järjestelykysymys.

Kuluneena talvena olen seurannut valojen vaikutusta orkideoihini. Uudet ledivalot saavat ihmeitä aikaan. Muina talvina nuokkuneet kasvini puhkuvat suorastaan kasvuintoa! Kukat ovat hyvin muodostuneita, lehdet kiiltävän kauniita. Ei valo kuitenkaan selitä kaikkea, vaan sen parina pitää olla ravintoa. Ja ennen kaikkea näiden tekijöiden on oltava sopivassa suhteessa keskenään.

Iloitaan kasvusta ja orkideoiden monimuotoisista kukista ja värikylläisyydestä.

JÄSENILLAT HELSINGISSÄ

Hyvissä ajoin ilmoitamme tulevasta istutus workshopista 10.3. yhdistyksen kuukausikokouksessa. Silloin voi omia orkideojaan istuttaa uuteen kasvualustaan tai jakaa ja tehdä vaihtokauppoja. Erilaisia istutusmateriaaleja on tarjolla sekä erikokoisia ruukkuja myynnissä. Voit tosi ottaa omatkin materiaalit mukaasi. Neuvonantajina toimivat Zoja ja Tamara Pienimäki. Lönnrotinkatu 32 B klo. 18.30.

Huhti 14.4  Vuosikokous

Touko 12.5  Basaari +  Minivandat / Oili Pentinsaari

Ohjelma alkaa kesäkauden ulkopuolella jokaisen kuukauden toisena tiistaina kello 18.30. Kokouspaikkamme on Lönnrotinkatu 32 B. Paikalle voi tulla jo kuuden kieppeillä juttelemaan ja vaikkapa vaihtamaan orkideoita. Tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa. Huoneistoon pääsee sisään esteettömästi suoraan katutasolta. Kaikki orkideoista kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Jäseniltojen videotallenteita voit katsella täältä. Orkideanäyttelyjen yhteydessä pidetyt luennot ovat katseltavissa kohdassa muita videoita

PERINTEISET LUMIKUNINGATAR-PÄIVÄT
5.– 8.3.2020

to–pe 12–15, la–su 12–16

Helsingin kaupungin talvipuutarhassa, Hammarskjöldintie 1

Tuo omia orkideoitasi nähtäväksi. Saamme edellisvuoden tapaan yhtenäistä näyttelytilaa ”Mariliinan päädystä”.

Neuvojia tarvitaan useita samanaikaisesti, ilmoittaudu oili@pentinsaari.fi tai mariliina.perkko@gmail.com.

Vapaa pääsy, ei orkideamyyntiä

YHDISTYKSEN TUOTTEET

Upea Orkideayhdistykselle suunniteltu hopeinen jäsenkoru on myynnissä verkkokaupassa. Varastossa on tällä hetkellä saatavilla kuitenkin vain pienempää mallia.

YHTEISTILAUS 2020

Tuhannen nimikkeen tilauslista tulossa nettiin 1. huhtikuuta! Tänä vuonna kasvit toimittaa Schwerter.