Suomen orkideayhdistys ry

Finlands orkidéförening rf

Yli kuusikymmentävuotias yhdistyksemme on orkideaharrastajien välinen yhdysside, joka levittää tietoa trooppisista orkideoista ja kotimaisista kämmeköistä. Yhdistyksen upea Orkidealehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Järjestämme kokouksia, näyttelyitä, retkiä ja orkideoiden yhteistilauksia. Jäseniämme on eri puolella Suomea noin 700.

Tervetuloa jäseneksi

Onko sinulla orkideoita ikkunalaudallasi ja haluat tietää niistä enemmän? Pelkkä kiinnostus orkideoihin on hyvä syy tulla mukaan oppimaan meidän muiden mukana. Eikä sinun todellakaan tarvitse olla mikään orkideaguru. Liity siis Suomen Orkideayhdistykseen! Orkidealehden sisältävä jäsenmaksu on 38 euroa. Maksu onnistuu helposti yhdistyksen verkkokaupassa. LAHJAVIHJE: merkitse lahjan saajan nimi, osoite, puhelin ja sähköposti tilauskommentteihin.

OTA YHTEYTTÄ
TEE OSOITTEENMUUTOS

Perhosorkidean hoito

Olet varmaankin ainakin joskus hankkinut tai saanut lahjaksi perhosorkidean, joka on nykyisin yleisimmin kaupoista saatavilla oleva orkidea.  Nimettömät myynnissä olevat perhosorkideat ovat kaikki helppoon kotikasvatukseen jalostettuja useamman lajin risteymiä eli hybridejä. Niitä kutsutaan myös perhoskämmeköiksi ja ne edustavat orkideasukua, jonka tieteellinen nimi on Phalaenopsis. Perhosorkidea kukkii runsaasti, pitkään ja aina uudelleen kun huomioi muutaman hoitovaatimuksen. Lue hoidosta  tästä linkistä.

Orkideatietoa tiivistäen

Mitä haastavampaan lajiin tartut, sitä pienempi on pelivara hoidon suhteen. Näistä ohjeista saat hyvän käsityksen siitä mitä kaikkea voi kasvattaja joutua ottamaan huomioon ja mistä orkideaharrastuksessa ja orkideoiden kasvatuksessa on kysymys. Onneksi lajikirjo on niin suuri, että jokaisen kodin yksilöllisiin oloihin löytyy varmasti joukko siellä viihtyviä lajeja.

Katso myös ylämenusta kohta orkideatietoa

Laajenna harrastusta

Miksi tyytyä tavanomaiseen kun orkidealajeja on maailmassa 28 000? Harrastuksen ydin on löytää omalle kasville oikea hoito oli sen alkuperäinen kasvupaikka sitten vuoristossa, napapiirillä tai sademetsässä. Orkidealehden  kuukauden orkidea-sarjassa on vuosien aikana julkaistu yli sadan orkidean hoito-ohjeet. Kaikki ohjeet on testattu Suomen oloissa yhdistyksen omien jäsenten toimesta.  Näillä ohjeilla pääset alkuun ja loppu onkin sitten soveltamista ja kokemuksista oppimista. Yhdistyksen jäsenet vastaavat mielellään kysymyksiisi, nopeiten Facebookissa.

Orkidealehti 4-5/2023

Tämän numeron teemana ovat katleijat. Näiden laelioiden sukuhaaraan kuuluvien loisteliaiden kukkien luokittelu ja nimistö on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä. Siksi aloitamme niiden sukuselvityksellä, minkä jälkeen Ulla Fågelholmin artikkeli esittelee erään taksonomisen luokan lajieja. Mikael Gustafssonin katleijakurssin nyt julkaistava ensimmäinen osa paneutuu kasvien hoitoon. Pavunvarren artikkeli valaisee meitä kasvilamppujen nykytilanteesta. Totuttuun tapaan julkaisemme myös harrastajien omia kokemuksista katleijoista ja muista orkideoista. Solina Riekkola raportoi yhdistyksen mininäyttelystä. Orkidealajeja eri elinympäristöissä tapaamme jäsenten matkakertomuksissa Esteponan trooppisesta orkidariosta Lapin tunturien lettosoille, samoin Janne Ahon sarjassa Ruissalon kasvitieteellisesta puutarhasta.

Tassu Takala

Jäsenillat Helsingissä

Seuraava tapaaminen maaliskuun 12.

Jäsenillat järjestetään osoitteessa Lönnrotinkatu 32 B joka kuukauden toisena tiistaina klo 18.30. Paikalle voi tulla jo kuudelta. Jäsenet voivat tuoda myyntiin omia kasvejaan ja esitellä kukkivia orkideoitaan.  .

Jäseniltojen aiempia videotallenteita voit katsella täältä. Muut luennot ovat katseltavissa kohdassa muita videoita

PDF – Orkidealehtiä!

Kuusitoista Orkidealehden kaksoisnumeroa on nyt saatavana verkkokaupassa korkeatasoisina PDF-tiedostoina. Voit ladata lehden kopion itsellesi, lukea sen ruudulta tai tulostaa haluamasi artikkelit. Mukana on useita klassikoiksi jääviä teemanumeroita, pieniä tietokirjoja, joiden pitää löytyä jokaisen harrastajan arkistosta.

9.-11.3. Lumikuningatar-päivät!

Helsingin talviputarha on avoinna klo 10-16. Coelogyne cristatan lumenvalkoiset kaunottaret kukkivat silloin vuolaina putouksina.

Orkideahurmosta voi täydentää Tallinnan kasvitieteellisen puutarhan orkideapäivillä 2.-.11.3.
Currlinin orkidetarha on siellä myymässä 8.-10.3. Heille voi tehdä myös ennakkotilauksia.

Kysy tekoälyltä orkideoista ja niiden hoidosta

Testaamme uutta palvelua.
Voit kysyä ChatGPT 4.0:lta orkideaoihin liittyviä kysymyksiä. Kyselymahdollisuus ei ole käytettävissä matkapuhelimissa.

Tässä linkki eteenpäin