Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin!

SUOMEN ORKIDEAYHDISTYS RY

FINLANDS ORKIDÉFÖRENING RF

Yli viisikymmentävuotias yhdistyksemme on orkideaharrastajien välinen yhdysside, joka levittää tietoa trooppisista orkideoista ja kotimaisista kämmeköistä. Yhdistyksen upea Orkidealehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa. Järjestämme kokouksia, näyttelyitä, retkiä ja orkideoiden yhteistilauksia. Jäseniämme on eri puolella Suomea noin 700.

TERVETULOA JÄSENEKSI

Onko sinulla orkideoita ikkunalaudallasi ja haluat tietää niistä enemmän? Pelkkä kiinnostus orkideoihin on hyvä syy tulla mukaan oppimaan meidän muiden mukana. Eikä sinun todellakaan tarvitse olla mikään orkideaguru. Liity siis Suomen Orkideayhdistykseen! Orkidealehden sisältävä jäsenmaksu on 38 euroa. Maksu onnistuu helposti yhdistyksen verkkokaupassa. LAHJAVIHJE: merkitse lahjan saajan nimi, osoite, puhelin ja sähköposti tilauskommentteihin.

OTA YHTEYTTÄ
TEE OSOITTEENMUUTOS

PERHOSORKIDEAN HOITO

Olet varmaankin ainakin joskus hankkinut tai saanut lahjaksi perhosorkidean, joka on nykyisin yleisimmin kaupoista saatavilla oleva orkidea.  Nimettömät myynnissä olevat perhosorkideat ovat kaikki helppoon kotikasvatukseen jalostettuja useamman lajin risteymiä eli hybridejä. Niitä kutsutaan myös perhoskämmeköiksi ja ne edustavat orkideasukua, jonka tieteellinen nimi on Phalaenopsis. Perhosorkidea kukkii runsaasti, pitkään ja aina uudelleen kun huomioi muutaman hoitovaatimuksen. Lue hoidosta  tästä linkistä.

LAAJENNA HARRASTUSTA

Orkidealehden  kuukauden orkidea-sarjassa on vuosien aikana julkaistu yli sadan orkidean hoito-ohjeet. Kaikki nämä ohjeet on testattu Suomen oloissa yhdistyksen omien jäsenten toimesta. Miksi tyytyä tavanomaiseen kun orkidealajeja on maailmassa noin 28 000? Harrastuksen ydin on löytää omalle kasville oikea hoito oli sen alkuperäinen kasvupaikka sitten vuoristossa, napapiirillä tai sademetsässä. Näillä ohjeilla pääset helposti alkuun ja loppu onkin sitten vain soveltamista ja oppimista omien kokemusten kautta.

ORKIDEATIETOA TIIVIISTÄEN

Mitä haastavampaan lajiin tartut, sitä pienempi on pelivara hoidon suhteen. Näistä ohjeista saat hyvän käsityksen siitä mitä kaikkea voi kasvattaja joutua ottamaan huomioon ja mistä orkideaharrastuksessa ja orkideoiden kasvatuksessa on kysymys. Onneksi lajikirjo on niin suuri, että jokaisen kodin yksilöllisiin oloihin löytyy varmasti joukko siellä viihtyviä lajeja.

Katso myös ylämenusta kohta orkideatietoa

ORKIDEALEHTI 4/2019

TOIMITUKSELTA

Suomen suvi on taas tarjonnut parastaan ja kotimaisia orkideoitamme on osunut polkujemme varrelle ilahduttavan paljon.

Tässä numerossa esittelemme Ahvenanmaalla ja Paraisten tienoilla kasvavan kimalaisorhon, joka jallittaa kimalaisia 6–0. Käymme myös Metso-suojeluun hyväksytyllä lettosuolla, jossa kasvaa satamäärin orkideoista meille tutuinta lajia eli maariankämmekkää.

Orkideat ovat innoittaneet kautta vuosisatojen taiteilijoita: nyt tutustumme Rolf Lidbergiin ja hänen orkideoita rakastaviin peikkoihinsa.

Ja pianhan on näyttelymmekin – muita harrastajia on aina mukava tavata!

OILI PENTINSAARI

JÄSENILLAT HELSINGISSÄ

12.11  Dendrobiumit / Jyrki Elfving

10.12  Pikkujoulu ja klassikkovideot / Erkki Soininen

Ohjelma alkaa kesäkauden ulkopuolella jokaisen kuukauden toisena tiistaina kello 18.30. Kokouspaikkamme on Lönnrotinkatu 32 B. Paikalle voi tulla jo kuuden kieppeillä juttelemaan ja vaikkapa vaihtamaan orkideoita. Tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa. Huoneistoon pääsee sisään esteettömästi suoraan katutasolta. Kaikki orkideoista kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Jäseniltojen videotallenteita voit katsella täältä. Orkideanäyttelyjen yhteydessä pidetyt luennot ovat katseltavissa kohdassa muita videoita

YHDISTYKSEN TUOTTEET

Upea Orkideayhdistykselle suunniteltu hopeinen jäsenkoru on myynnissä verkkokaupassa. Varastossa on tällä hetkellä saatavilla kuitenkin vain pienempää mallia.