Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin! Tervetuloa orkideaharrastuksen pariin!

ENGLISH, EESTI, SVENSKA:

SUOMEN ORKIDEAYHDISTYS RY

FINLANDS ORKIDÉFÖRENING RF

Yli viisikymmentävuotias yhdistyksemme on orkideaharrastajien välinen yhdysside, joka levittää tietoa trooppisista orkideoista ja kotimaisista kämmeköistä. Yhdistyksen upea Orkidealehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa. Järjestämme kokouksia, näyttelyitä, retkiä ja orkideoiden yhteistilauksia. Jäseniämme on eri puolella Suomea noin 700.

TERVETULOA JÄSENEKSI

Onko sinulla orkideoita ikkunalaudallasi ja haluat tietää niistä enemmän? Pelkkä kiinnostus orkideoihin on hyvä syy tulla mukaan oppimaan meidän muiden mukana. Eikä sinun todellakaan tarvitse olla mikään orkideaguru. Liity siis Suomen Orkideayhdistykseen! Orkidealehden sisältävä jäsenmaksu on 38 euroa. Maksu onnistuu helposti yhdistyksen verkkokaupassa. LAHJAVIHJE: merkitse lahjan saajan nimi, osoite, puhelin ja sähköposti tilauskommentteihin.

OTA YHTEYTTÄ
TEE OSOITTEENMUUTOS

PERHOSORKIDEAN HOITO

Olet varmaankin ainakin joskus hankkinut tai saanut lahjaksi perhosorkidean, joka on nykyisin yleisimmin kaupoista saatavilla oleva orkidea.  Nimettömät myynnissä olevat perhosorkideat ovat kaikki helppoon kotikasvatukseen jalostettuja useamman lajin risteymiä eli hybridejä. Niitä kutsutaan myös perhoskämmeköiksi ja ne edustavat orkideasukua, jonka tieteellinen nimi on Phalaenopsis. Perhosorkidea kukkii runsaasti, pitkään ja aina uudelleen kun huomioi muutaman hoitovaatimuksen. Lue hoidosta  tästä linkistä.

LAAJENNA HARRASTUSTA

Orkidealehden  kuukauden orkidea-sarjassa on vuosien aikana julkaistu yli sadan orkidean hoito-ohjeet. Kaikki nämä ohjeet on testattu Suomen oloissa yhdistyksen omien jäsenten toimesta. Miksi tyytyä tavanomaiseen kun orkidealajeja on maailmassa noin 28 000? Harrastuksen ydin on löytää omalle kasville oikea hoito oli sen alkuperäinen kasvupaikka sitten vuoristossa, napapiirillä tai sademetsässä. Näillä ohjeilla pääset helposti alkuun ja loppu onkin sitten vain soveltamista ja oppimista omien kokemusten kautta.

ORKIDEATIETOA TIIVIISTÄEN

Mitä haastavampaan lajiin tartut, sitä pienempi on pelivara hoidon suhteen. Näistä ohjeista saat hyvän käsityksen siitä mitä kaikkea voi kasvattaja joutua ottamaan huomioon ja mistä orkideaharrastuksessa ja orkideoiden kasvatuksessa on kysymys. Onneksi lajikirjo on niin suuri, että jokaisen kodin yksilöllisiin oloihin löytyy varmasti joukko siellä viihtyviä lajeja.

Katso myös ylämenusta kohta orkideatietoa

ORKIDEALEHTI 5–6/2018

PIDETÄÄN HUOLTA LUONNOSTA

Meillä on upea luonto ympärillämme, saamme siitä toimeentulon, voimaa ja mielihyvää. Jokainen meistä pystyy vaikuttamaan siihen, että myös jälkipolvemme saavat sen kokea. Tiedämme hyvin, että meillä suomalaisilla on harvinainen jokamiehenoikeus luontoomme. Mutta entäs tämän onnenrahan toinen puoli, se velvollisuus? Oikeuksista on helppo pitää ärhäkästi kiinni, yhtä helppoa on luistaa velvollisuuksista.

Tässä numerossamme käymme ihailemassa Oulangan kansallispuistoa, pelastamme lehtoneidonvaippoja jäämästä ratikkatyömaan alle, seuraamme henkeä pidättäen tohvelikämmeköiden superjulkkiksen kukintaa, vierailemme Kew Gardensissa ja mietimme  asvitieteellisten puutarhojen tärkeyttä lajien säilyttämisessä. Monimuotoisessa luonnossa kaikella on tarkoituksensa, joten pienilläkin teoilla on merkitystä.

OILI PENTISAARI

ORKIDEAYHDISTYKSELLE HAETAAN RAHASTONHOITAJA JA JÄSENASIOIDEN HOITAJA

Haussa on numeroihminen, jonka käsissä pankin ja jäsenrekisterin asiat pysyvät ajan tasalla. Yhdistyksellä on hyvä kirjanpitäjä, joka auttaa käytännön asioissa. Kiireisimmät ajat ovat vuoden alussa, kun jäsenmaksut lähtevät maksuun ja ne siirretään pankista jäsenrekisteriin. Jäsenrekisterinä käyttämämme järjestelmä on FloMembers. Keväällä selvitetään yhteistilauksen tilitys ja näyttelyvuosina rahastonhoitajan vastuulla on pääsylipputulojen ja myyntien tilitys. Lisätietoja voi kysellä puheenjohtaja Juha Kuukkaselta puheenjohtaja@suomenorkideayhdistys.fi  tai nyt asioista vastaavalta Kristiina Hämäläiseltä  kristiina.hamalainen@suomenorkideayhdistys tai puh. 050 62 513. Tehtävä pitäisi ottaa vastaan  huhti- toukokuussa 2019. Toimen hoitaja osallistuu hallituksen kokouksiin, voit olla hallituksen jäsen tai sen ulkopuolella. Tehtävää hoitaessa pääsee tutustumaan orkideaharrastajiin ja kasvien ihmeelliseen maailmaan.

JÄSENILLAT HELSINGISSÄ

Helmikuun jäsentapaamisessa ti 12.2.2019 harrastajien konkariraati vastaa lähettämiinne kysymyksiin orkideoiden hoidon ongelmista ja tuholaisista. Ehkä sinullakin on oireileva orkidea, olet löytänyt kasvistasi aivan uudenlaisia kotieläimiä tai jokin muu orkideaharrastuksessa askarruttaa.

Jäsenillan ohjelmaosuus videoidaan ja tallenne julkaistaan tällä sivulla.  Lähetä kysymyksesi ja kuvasi  Kristiina Hämäläiselle osoitteeseen kristiina.hamalainen@suomenorkideayhdistys.fi tammikuun loppuun mennessä.

Ohjelma alkaa kesäkauden ulkopuolella jokaisen kuukauden toisena tiistaina kello 18.30. Kokouspaikkamme on Lönnrotinkatu 32 B. Paikalle voi tulla jo kuuden kieppeillä juttelemaan ja vaikkapa vaihtamaan orkideoita. Tarjolla on kahvia, teetä ja pikkupurtavaa. Huoneistoon pääsee sisään esteettömästi suoraan katutasolta. Kaikki orkideoista kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Jäseniltojen videotalenteita voit katsella täältä. Orkideanäyttelyjen yhteydessä pidetyt luennot ovat katseltavissa kohdassa muita videoita

YHDISTYKSEN TUOTTEET

T-paitojen teema on Cattleya Finn Soc. Väreinä ovat musta, sininen ja vihreä. Eri kokoja on tällä hetkellä rajoitetusti saatavilla. Jämäkän orkidea-aiheisen kassin kuvassa komeilee Cattleya Finn Soc. Katso Orkidealehden tarjoukset! Upea Orkideayhdistykselle suunniteltu hopeinen jäsenkoru on myös saatavissa verkkokaupastamme. Verkkokauppaan

Maksettu mainos