RekisteröitymisohjeRekisteriseloste ja henkilötietojen käyttäminen

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
sp_Feed
Otsikon peukutukset 0 Otsikon peukutukset 0 (0 votes)
sp_TopicIcon
Lokakuu
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
Pepe
Viestejä: 35
lokakuu 14, 2017
lokakuu 19, 2020 - 21:24
sp_QuotePost

Pikantti punanen varsi vihreä kukka, kyllähän nämä osaa yllättää. Kiitos “sutiknoi x tangrinum” vinkistä, ei ole täälläkään väsännyt yhtä keikiä enempää, siinä kaikki, tuli taloon kun piti olla antenni sukua; mitä antaa. KEW ja RHS antaa huonosti kaupallisia hybridinimiä, ne nimethän on suurempi ja loputtomasti uusiutuva ajankulu kuin varsinaiset naatit.

Tämä Mini Gambria “Ikukukka” ollut yli 3v kukassa, oncidium hunajaa tuoksussa, oikein kiltti ei kiipeile, eikä ryppyile, vanat molemmin puolin pukkaa jo ennen bulbin täyttä kypsymistä, kaakon akkunalla koko ajan, tarttui Baukkarista.

D. Berry Oda ollut sisällä jo kuukauden.Mini-Gambria-20201019_161032-cc.jpgmarjaloota.jpg

Teenjuoja
Viestejä: 91
kesäkuu 11, 2010
lokakuu 16, 2020 - 20:21

DSC_0901.JPGDSC_0904.JPG

Dendrobium Bandaraya Ipoh kukkii ensimmäisen kerran, tämä on viimeiseltä yhteistilauskerraltani parin vuoden takaa. Kukat eivät taida aueta ihan levälleen, aukeaminen on muutenkin erittäin hidasta. Tämä ei ole kasvanut vuoteen eli sen jälkeen kun sen kasvava verso sai kolhun ja katkesi. Kukat ovat vanhemmassa verhossa ja kukinnan laukaisi oleilu viileällä parvekkeella elokuussa. Tämä tuoksuu kevyesti hunajaiselta läheltä nuuhkaistessa. Kukkavarren punaruskea väri on hauska.

Toinen samassa tilauksessa tullut, joka on nimilapun mukan D. sutiknoi x tangerinum, ei ole kukkinut mutta on tehnyt pari keikiä. Jospa se piristyy, kun saan toivon mukaan ensi viikolla hyvän kasvilampun. Alun perinkin arvelin, että Kargen antama nimi on ilman muuta väärä, koska molemmat väitetyt emokasvit ovat suuria, pitkävartisia, joilla on lyhyet lehdet, mutta saamani kasvi on aika pieni (siksi sen tilansinkin) ja sillä on tiheässä pitkiä, kapeita lehtiä. Väärä nimi ei minua haittaa, jos kukat ovat sellaiset kuin Kargen kuvassa. Oletan, että nimilapusta puuttuu osa oikeasta nimestä ja että sutiknoi x tangerinum (virallisesti Nicha Natron) on ehkä toinen kasvin vanhemmista. No, joka tapauksessa molemmat dendrot ovat papualaista, Spatulata-sektion alkuperää. Aika kaukana ovat kotoaan, lämpimältä meren saarelta. Orchidroots-sivustolta on kätevä selvitellä näitä sukulaisuussuhteita.

MaNi
Viestejä: 47
helmikuu 6, 2011
lokakuu 15, 2020 - 16:05
sp_QuotePost

Hieno pölyhuiskunauraa. Kunpa minäkin saisin kasvini kukkimaan, mutta se ei ole yrittänyt kukkia, tehnyt vain muutaman verson.

Sirkeli
Viestejä: 90
helmikuu 2, 2011
lokakuu 14, 2020 - 19:02
sp_QuotePost

Bulbophyllum medusae tuli taloon kesällä ja teki heti tultuaan vähän kärsineen näköisen kukkasen.

Nyt siihen ilmestyi uusi kukkavarsi, joka kasvoi nopeasti ja kukka avautui pari päivää sitten. Se kasvoi kokoa ja hiukset pitenivät.  Kauankohan kutreja saa ihailla, nätti on!

IMG_20201014_153010_BURST001_COVER.jpg

MaNi
Viestejä: 47
helmikuu 6, 2011
lokakuu 12, 2020 - 17:43
sp_QuotePost

Hieno kukinta Sirkelin Ascocentrumissa. Tuota kasvia minulla ei ole koskaan ollut, tällä hetkellä kaapissa nököttää A. garayi joka on viime vuosina kieltäytynyt kukkimasta. Kasvattelee kyllä lehtiä ja juuria ja näyttää hyväkuntoiselta. Mikä lie rehua vaivaa.

Sirkeli
Viestejä: 90
helmikuu 2, 2011
lokakuu 12, 2020 - 15:17
sp_QuotePost

Kesällä tuli Schwerteriltä Ascocentrum christensonianum, iso juuri-versokimppu. Ripustin sen lasikkoon ja liottelin juuria pari kertaa viikossa ämpärissä. Syksyllä siihen ilmestyi nuppurypäleitä ja nyt se kukkii!1-IMG_20201011_133800_BURST003-2.jpg2-IMG_20201011_133414_BURST001_COVER-1.jpg3-IMG_20201011_134148_BURST002-1.jpg

stella
Viestejä: 7
heinäkuu 2, 2018
lokakuu 9, 2020 - 18:04
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory
sp_QuotePost

Olisiko tässä kuussa kuuraisia aamunkoittoja tiedossa?

Ainakin lokakuun alkaessa Dendrobium Forsty Dawn aukaisi ensimmäisen kukkansa, joka on noin 7,5 cm kanttiinsa.

Tilasin kasvin viime vuoden näyttelyyn Kargelta. Itse asiassa tilasin Den. Dawn Maree’n, mutta tämä sieltä tuli. Dawn Maree on Dendrobium formosumin ja Den. cruentumin primaaristeymä, kun taas Frosty Dawnissa on toisena vanhempana on Den. Dawn Maree ja toisena Den. Lime Frost, joka puolestaan on Den. cruentumin ja Den. scarbrilinguen risteymä. Netissä olevien kuvien perusteella nämä ovat aika samannäköisiä ja molemmissa risteymissä näyttää olevan kuvien perusteella vaihtelua kukkien ja etenkin huulen värityksessä.

Tämä ei ole mikään ihan pieni kasvi. Pisin bulbeista on reilut 50 cm. Kasvin koko oli pienoinen yllätys ja mietin jo kasvin myymistä, mutta sattuneesta syystä ei ole ollut yhdistyksen basaaria. Kesäksi tuuppasin sen parvekkeelle. Uusia bulbeja se ei ole kasvattanut, joten jotain pitäisi hoidossa vielä parantaa…

Dendrobium-Frosty-Dawn-3.JPG

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80