RekisteröitymisohjeTietosuojaseloste

Tutustu yhdistyksen Facebook-sivuun sekä yhdistyksen avoimeen keskusteluryhmään

Please consider registering
Guest

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
Otsikon peukutukset 0 Otsikon peukutukset 0 (0 votes)
sp_TopicIcon
Hol.rupestre x V.denisoniana
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
OrkideeRaija
New Member
Viestejä: 2
10 tammikuun, 2024
11 tammikuun, 2024 - 14:00

MaNi sanoi
Nuo Vandansukuiset vaativat paljon valoa, huoneenlämpö on hyvä näin talviaikaan, mutta kesällä lämpöä saa olla enemmänkin. Vandojen ongelmakohta ikkunalautakasvatuksessa on juuret. Juuret pitäisi päivittäin kostuttaa ja niiden pitää kuivahtaa ennen seuraavaa kastelukertaa.

Omat Vandani kasvavat orkideakaapissa paljasjuurisina. Kerran viikossa liotan juuret kaatamalla purkin täyteen vettä ja annan liota pari tuntia. Kerran viikolla suihkuttelen juuria. Joka toinen viikko laitan ravinnetta liotusveteen.

Tuo ‘orkideamulta’ yhdistettynä sammaleeseen on aika riskaapeli alusta ikkunalautakasvatuksessa vandan tyyppisillä kasveilla. Sinun pitäisi pystyä seuraamaan juurten väriä eli ovatko juuret valkoiset  (kuivat) vai ovatko vihertävät (kosteat) samalla pitäisi pystyä seuraamaan ovatko juurten kärjet vihreät tai ruskehtavat joka taas kertoo, että kasvi on kasvuvaiheessa. Kasvussa olevaa kasvia pitää lannoittaa kuten muitakin orkideoita. Omat kasvini ovat hitaassa kasvussa läpi vuoden joten siksi lisään lannoitetta joka toinen viikko.

Vandan tyyppisten orkideoiden juuret ovat arkoja kylmälle, joten jo tavallinen ikkunalautakin saattaa olla näin talvisaikaan liian kylmä kasville.

Olen joskus yrittänyt kasvattaa Vandaa ruukussa jossa oli isoja kaarnan ja hiilen paloja, mutta menestys ei ollut kehuttava. En pystynyt saamaan juurille sopivaa kosteutta alustaan, vaan juuret olivat joko liian kuivat tai sitten mätänivät. Pelastin kasvipolon ottamalla sen pois kasvualustasta ja se toipui.

Viime keväänä Bauhausista ostamani Punakukkainen Vanda kasvoi paljasjuurisena ikkunalla viime syksyyn saakka jolloin siirsin sen kaappiin jotta sain tuettua sen painavan kukkavanan kaapin kattoon, ikkunalla se ei olisi onnistunut.

Jos kasvisi on ikkunalaudalla, laita ruukun alle jotain eristettä, vaikka styroxin pala jottei kylmä aiheuta tuhojaan juurille.

Jos kasvisi ei ole kauhean iso, laita kirkas muovipussi ylösalaisin kasvin päälle siten, että pussi ylettää ruukun puoliväliin, mutta pussin alareunan pitää olla avoin jotta ilma kiertää. Tällä keinolla voi hieman nostaa ilmankosteutta ja tämä keino on hyvä, jos epäilee että kasvissa on jokin tauti tai pöpöjä. Tällä tavalla kasvi ei pääse kosketuksiin muiden kasvien kanssa, jos ei voi eristää sitä.

Hei ja kiitos paljon MaNi selkeistä ja seikkaperäisistä ohjeista. Tein tarvittavat toimenpiteet ja siirsin kasvin vedottomaan, valoisaan paikkaan. Kaksi juurta oli jo mädäntynyt, joten toivottavasti Vanda toipuu vielä.

MaNi
Jäsen
Members
Viestejä: 72
6 helmikuun, 2011
10 tammikuun, 2024 - 22:01

OrkideeRaija
New Member
Viestejä: 2
10 tammikuun, 2024
10 tammikuun, 2024 - 19:10
sp_QuotePost

Sain syksyllä Schwerterin “lahjakukkana” ko. lajin ja kysynkin mitä sen kanssa pitäisi tehdä. Istutin sen lasipurkkiin orkideamultaan +sammalta ja suikuttelen sitä miltei päivittäin, kun se näyttää kuivalta. Käytössä myös Fioran kasvivalo ja kasvi on ikkunalaudalla, josta tähän aikaan saa jonkin verran luonnonvaloa. Orkidea ei näytä kasvun merkkejä, muttei ole kuollutkaan. Onko Teillä hoitovinkkejä nimim. Noviisi.

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80

Käyttäjiä juuri nyt:
4 Vieras(ta)

Tämän sivun lukijoita nyt:
1 Vieras(ta)

Aktiivisimmat käyttäjät: