RekisteröitymisohjeRekisteriseloste ja henkilötietojen käyttäminen

Voit kirjoittaa ja lisätä kuvia ilman kirjautumista. Täydet käyttäjäoikeudet saat rekisteröitymällä. Julkaise myös yhdistyksen Facebookin keskusteluryhmässä:

Please consider registering
Guest

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
Otsikon peukutukset 0 Otsikon peukutukset 0 (0 votes)
sp_TopicIcon
Orkidealannoitteen määrä semihydrossa
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
heinäkuu 4, 2017 - 15:35
sp_QuotePost

Juoksutin kylmää vettä vähän aikaa ja otin lasiin pöydälle lämpenemään huoneenlämpöiseksi. Nyt tds mittari näytti 249 eli vähän vähemmän, mutta silti aika paljon.

heinäkuu 4, 2017 - 12:44
sp_QuotePost

Olipa hyvä, että tilasin mittarit. Täytyy tehdä muutoksia veden ja lannoitteen suhteen. Lannoitteen määrää laskin heti reilusti. Meillä on kotona porakaivo. Veden PH on suht neutraali n 7 ja lannoite laskee sen vähän alle 7:ään. Ollaan joskus teetetty laaja vesitutkimus, jonka mukaan mitään ei ole yli viitearvojen eli juomavetenä ihan ok. Mutta tds mittari näyttää aika korkeaa lukua pelkästä vedestä, 270 (?!?!). Lannoitetta voi laittaa tosi vähän. Nyt mietinkin kasteluveden vaihtamista. Mitenhän esim joku kaupan lähdevesi? Toisaalta onko lähdevesi sen kummempaa kuin tuo porakaivon pohjavesi?

kesäkuu 2, 2017 - 13:19
sp_QuotePost

Mittari olisi kyllä hyvä olla. Jostain syystä en ole vielä hankkinut vaikka olen sitä katsellut netistä. Mutta nyt aion sen vihdoin tilata, katselin ebaysta settiä, jossa on TDS-3- ja PH-mittari molemmat. hymyilee

aLycaste
Viestejä: 206
lokakuu 22, 2011
kesäkuu 1, 2017 - 00:22
sp_QuotePost

Itse olen käyttänyt hyvin mietoja liuoksia. Oma mittarini antaa normaali RainMix sekoitukselle arvon 300ppm (siis kalibroimaton mittari, punnitsemalla tehty liuos käänteisosmoosiveteen, ppm n. 3-4ppm, vesijohtovesi Espoossa n. 70ppm ). Tätä liuosta jatkan samalla suodatetulla vedellä vähintään tuohon 1/4 sekoitussuhteeseen, jota käytän kasteluun. Firstrays.com sivulla Ray mainitsee käyttävänsä MSU-tyyppistä lannoitetta, samaa tyyppiä on myös  RainMIx, jonka typen osuus on 30-40ppm. Tuo 1/4 * 300ppm = 75ppm, mutta tässä ovat kaikki suolat mukana, joten ilmeisesti aika lähellä ollaan. Valitettavasti olen vain puistokemisti, joten voin olla pahastikin metsässä.

Suosittelen hankkimaan mittarin. Mittaus on helppo suorittaa vaikka joka kerta kastellessa, tai kun tekee omia sekoituksiaan.

Yritin laittaa tähän kuvan mittarista, mutta en jostain syystä onnistunut. Omani on sellainen pieni sininen, äsken katsomani ebay hinta oli 3,79£.

Olivia
Viestejä: 441
lokakuu 27, 2014
toukokuu 31, 2017 - 14:47
sp_QuotePost

Heippa Minni, vastasin jo tuolla toisessa viestissä niistä nestepisaroista, joten voi olla, että phalesi saa ravinteita aivan liian paljon. Esimerkiksi rainmix on tosi tuhtia kamaa, jota ihan normaalissakin kastelussa voi laittaa huomattavasti ohjetta vähemmän. Semihydrosta ei minulla ole omakohtaista kokemusta - kuka tietäisi?

toukokuu 31, 2017 - 09:11
sp_QuotePost

Nestemäisien orkidealannoitteiden ohjeissa lukee annostelusta, tuotteesta riippuen, kerran viikossa, kahdessa viikossa tai jopa kolmessa viikossa upotuskastelun yhteydessä.

Mikä olisi näissä orkidealannoitteissa hyvä "annostelusääntö", jos kasvi on semihydrossa?

Tai, jos laittaa esim tavallista Substralin kukkalannoitetta, jota voi käyttää myös vesiviljelyssä, niin olisiko tässä tapauksessa vesiviljelyohjeesta 1/4 laimennus sopiva?

Minulla on myös rain mixia, mutta sitä ei oikein saa kuin verkkokaupasta ja on tullut hankittua muitakin. Joskus nestemäisen annostelu on kätevämpää. hymyilee

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80

Käyttäjiä juuri nyt:
5 Vieras(ta)

Tämän sivun lukijoita nyt:
1 Vieras(ta)

Aktiivisimmat käyttäjät: