RekisteröitymisohjeRekisteriseloste ja henkilötietojen käyttäminen

Voit kirjoittaa ja lisätä kuvia ilman kirjautumista. Täydet käyttäjäoikeudet saat rekisteröitymällä. Julkaise myös yhdistyksen Facebookin keskusteluryhmässä:

Please consider registering
Guest

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
Otsikon peukutukset 0 Otsikon peukutukset 0 (0 votes)
sp_TopicIcon
Orkideoiden lannoitus
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
aLycaste
Jäsen
Members
Viestejä: 206
Liittynyt:
lokakuu 22, 2011
sp_UserOfflineSmall Ei kirjautunut
joulukuu 14, 2014 - 19:55
sp_QuotePost

Itse olen viime aikoina käyttänyt RainMix lannoitetta melkein koko ajan. Tuotan vettä käänteisosmoosilaitteella ja sen jälkeen lisään lannoitteet. Käytän EC-mittaria jolla tarkistan lannoitteen vahvuuden. Tuo osmoosilaite tuottaa vettä jonka johtavuusarvo tuolla mittarillani on lähellä nollaa. Käytän myös paria kolmea kannua, joihin laitan eri vahvuisia sekoituksia. Yksi valmistajan ohjeen mukainen. Tästä kannusta teen sopivia sekoituksia puhtaaseen veteen. Helposti saa tehtyä 1/2, 1/4,... vahvuuksisia lannoitteita.

Olen aika varovainen lannoittaja, mieluummin liian vähän kuin liikaa. Eli melko harvoin käytän tuota perussekoitusta sellaisenaan, mutta en myöskään kastele tuolla puhtaalla tuotetulla vedellä pelkästään, vaan jotain suoloja on aina mukana, paitsi silloin kun vesi tulee sumuna kastelujärjestelmästä paineella. Sumutusta en käytä nyt talvella, vaan kastelen kannulla.

Olen kokeillut myös hormoneja (KeikiPaste ym.), mutta kokeiluni tulokset ovat melko epämääräisiä, koska aina unohdan mihin olen laittanut mitäkin:(

Luujauhoa laittaisin jos sitä jostain saisi. Täytyy vaan pureskella kynsiä.

Likkipi
Jäsen
Members
Viestejä: 105
Liittynyt:
lokakuu 18, 2011
sp_UserOfflineSmall Ei kirjautunut
joulukuu 14, 2014 - 10:58
sp_QuotePost

Kertokaapa nyt käytättekö te missä määrin ja yleisesti  (tarpeellisina aikoina) juurien elvytyshormoneja, luujauhoja jne erilaisia lannoitteita tai hormoneja? Minulla on hyväkuntoisia ja vihreitä kasveja (orkideoja). Hoitelen niitä tasaiseen tahtiin, en liittoittele missään määrin lannoitteiden kanssa ja ne kukkivatkin sitten vain harvakseltaan. Joitakin en ole vielä nähnyt kukassa koskaan, mutta pitänee malttaa odotella, koska nekin kasvit voivat hyvin.

On varmaan aika vaikea/hankalaa lannoitella suuria määriä orkideoja - eri tahtiin - kunkin tyyppivaatimusten mukaan? Onko jollain olemassa tässä 'kultainen keskitie kulkea' - mitä lannokkeita ja elvytyksiä on käytössä - kenelläkin? Kiinnostaa tietää!

lokakuu 8, 2014 - 23:02
sp_QuotePost

Käytin orkidea-Substralin ja kanankakka-merileväliuoksen lisäksi kesällä Rain Mixiä, mutta kun lisävaloni eivät ole tehokkaita, niin syksystä kevääseen käytän noita miedompia niille, jotka yleensä lannoitusta tarvitsevat. Kolmesta vanhimmasta dendrobiumista on pudonnut aika paljon lehtiä ja epäilen, että Rain Mix olisi jotenkin kiihdyttänyt niiden aineenvaihduntaa. Taidan jatkossa käyttää sitä lähinnä vain katleijoille. Sain Röllkeltä kelaattimuotoista lannoitetta, jota en ole vielä kokeillut. Sen pitäisi olla hyvin riittoisaa.

lokakuu 8, 2014 - 13:14
sp_QuotePost

Minä ainakin käytän pelkästään Rain Mixiä. Jos orkidea on selvästi lepovaiheessa, ei se tarvitse lannoitetta. Ja muutkin sitten tilanteen mukaan: jos kasvu on pientä, lannoitettakin sitten miedompana. Tosin on myönnettävä, että kovin pitkälle menevään hienosäätöön ei ole mahdollisuuksia, kun noita planttuja on aika paljon. Rain Mixin kaltainen kastelulannoite helpottaa hommaa, koska sen annostelu lopulta menee kasteluveden käyttömäärän mukaisesti.

lokakuu 8, 2014 - 09:48
sp_QuotePost

Minkälaista lannoitusta syksyllä/talvella käytätte? Siis niille, jotka kasvavat.

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80

Käyttäjiä juuri nyt:
3 Vieras(ta)

Tämän sivun lukijoita nyt:
1 Vieras(ta)

Aktiivisimmat käyttäjät: