RekisteröitymisohjeRekisteriseloste ja henkilötietojen käyttäminen

Voit kirjoittaa ja lisätä kuvia ilman kirjautumista. Täydet käyttäjäoikeudet saat rekisteröitymällä. Julkaise myös yhdistyksen Facebookin keskusteluryhmässä:

Please consider registering
Guest

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
Otsikon peukutukset 0 Otsikon peukutukset 0 (0 votes)
sp_TopicIcon
Ulkomailta tilatut orkideat ja tuholaiset
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
Teenjuoja
Viestejä: 87
kesäkuu 11, 2010
helmikuu 7, 2015 - 20:53
sp_QuotePost

Rehut kannattaa aina pyyhkiä puhtaiksi, tutkia tarkkaan ja pitää pari kolme viikkoa karanteenissa, jotta mahdolliset salamatkustajat jäävät kiinni ennen kuin ehtivät levitä entisiin kasveihin. Markettien muoviin pakatut perhosorkideat kasvatetaan melko steriilisti ja niissä ei kovin usein mitään ihmeempää liene, elleivät ehdi olla kaupassa pitkään (kambrioissa kyllä olen nähnyt kotiloita kasvualustassa), mutta harrastajille tarkoitettuja orkideoita tuottavilla tarhoilla kasvit ovat alttiimpia saamaan ötököitä. Jos haluaa orkideoita, niin valitettavasti ötökkäriski on pakko ottaa huomioon - ja samat sanat, vaikka ostaisi orkidean kotimaiselta harrastajalta.

Punkkeja ja kirvoja kulkeutuu kesällä myös ihan kotiluonnosta. Terv. eräs, joka juuri tänään putsaili  perhosorkideaa, josta kuihtui iso nuppu ja jossa näytti hiippailevan jokunen punkki. (Myös sen naapurit pyyhin ihan vain mäntysuopaveteen kostutetulla rätillä, kun en halunnut ottaa varsinaisia torjunta-aineita esille samassa tilassa uinailleen kissaeläimen vuoksi.)

Likkipi
Viestejä: 105
lokakuu 18, 2011
tammikuu 27, 2015 - 23:01
sp_QuotePost

Itse tilaan ulkomailta nykyisellään useamman kerran vuodessa orkideoja ja kyllä silloin tällöin jotain ötökkää tulee vastaan. O&M:n orkideat ovat olleet tähän asti kaikkein puhtaimpia ötököistä ja sieltä onkin tullut tilattua viimeaikoina ehkä eniten. Valppaana pitää olla joka tapauksessa ja aina, harmittaa kumminkin jos ötökät tai virukset pääsevät valloilleen kukkakatraassa. Tuossa jonkin aikaa sitten lasikkoni riesana oli sitkeä oribatid mites, mutta onneksi sitä ei ole lasikossa enää näkynyt - joskus Currlinin orkideoissa yritti jokunen ao. ötökkä tulla meille kyläilemään, mutta sai häädön alta aikayksikön. Itse arvelen, jotta orkideoja kastellessa kannattaa kastella kukka omaan suojaruukkunsa eikä kierrätellä vettä ruukusta ruukkuun - säästyy monelta mieliharmilta niin ötököiden, kun virustenkin suhteen. Ötökkäriesaisen orkideankin yhyttää tällä konstilla nopeiten hymyilee

triksu
Viestejä: 6
tammikuu 26, 2015
tammikuu 26, 2015 - 21:18
sp_QuotePost

Heippa vaan kaikille! Uskaltauduin tännekin nyt sitten rekisteröitymään. cool

Ensimmäinen (ja toivottavasti ei viimeinen) kysymys koskee ulkomailta tilattujen orkideojen ötökkäinvaasoita. En ole ennen tilannut kukkasia ulkomailta, ja nyt yhteistilauksen kautta tilaaminen houkuttaisi kovasti. Olen tullut kuitenkin tosi varovaiseksi sen jälkeen, kun viime vuonna saamastani uudesta kattleijasta löytyi villakilpikirvoja. Onko teillä millaisia kokemuksia kaikenlaisten öttiäisten löytymisestä ulkomaita tilatuista kukista?

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80

Käyttäjiä juuri nyt:
4 Vieras(ta)

Tämän sivun lukijoita nyt:
1 Vieras(ta)

Aktiivisimmat käyttäjät: