RekisteröitymisohjeRekisteriseloste ja henkilötietojen käyttäminen

Voit kirjoittaa ja lisätä kuvia ilman kirjautumista. Täydet käyttäjäoikeudet saat rekisteröitymällä. Julkaise myös yhdistyksen Facebookin keskusteluryhmässä:

Please consider registering
Guest

— Forum Scope —

— Sama sana —

— Valinnat —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Rekisteröidy Salasana hukassa?
sp_Feed
Otsikon peukutukset +3 Otsikon peukutukset +3 (3 votes)
sp_TopicIcon
Apua aloittelijalle
sp_NewPost Lisää viesti sp_NewTopic Lisää uusi otsikko
Teenjuoja
Viestejä: 87
kesäkuu 11, 2010
helmikuu 13, 2015 - 19:20
sp_QuotePost

Ne ruksit, joita on merkitty pääsivun valikosta löytyvään pdf- ja Excel-muotoiseen listaan, ovat olevinaan avuksi. Niitä voi vilkuilla. Perhosorkideoita harrastaneelle voisivat olla kiinnostavia vaikkapa perhosten primäärihybridit. Itselläni on ollut muutaman vuoden Wichmannilta tullut Phalaenopsis Purple Gem 'Aida', joka on helppo hoidettava ja varma kukkija, mutta mukavasti eri näköinen kuin kaupan hybridit. Tuoksuvia perhosorkideoita on vaikka Liodoro. Joku tavallisemmista Phragmipedium-risteymistä voisi olla kiinnostava, niitä pidetään helppoina, mutta kastella saa enemmän kuin perhosia. Venuksenkengistä esimerkiksi luonnonlaji delenatii on helppo ja nätti. Katleijaristeymistä ainakin Cattlianthe Gold Digger on hyvin sopeutuvainen. Lista on pitkä ja valinta riippuu omasta mausta.

Taru
Member
Viestejä: 3
huhtikuu 15, 2012
helmikuu 13, 2015 - 14:49
sp_QuotePost

Kiitos vinkeistä! Nyt vaan luettelo käteen ja valitsemaan.

iskee-silmaa

ruukkutarhuri
Vantaa
Viestejä: 95
tammikuu 18, 2011
helmikuu 12, 2015 - 19:49
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory
sp_QuotePost

Odt. wyattianum ei ole listalla, mutta kannattaa laittaa korvan taakse vastaisen varalle! Yksi hienoimmista kukista maan päällä! nauraa

Aina kannattaa yrittää!

MaNi
Viestejä: 40
helmikuu 6, 2011
helmikuu 12, 2015 - 19:10
sp_QuotePost

Cattleyoista suosittelisin aloittelijalle seuraavia:

Cattlianthe Portia on helppo, kukkii jos saa tehtyä verson, kooltaan keskikoko/iso

Cattleya Irene Finney on kuulemma helpohko, omaa kokemusta ei kylläkään ole

Luonnonlajeista Cattleya gaskelliana on yksi helpoimmista, kukkii verson valmistumisen jälkeen yleensä syyskesällä.

C. mossiae, kevätkukkija, ja C. labiata, syyskukkija sekä Guarianthe bowringiana myöskin syksyllä kukkiva ovat myös niitä joita voin suositella.

Luonnonlajeista kannattaa suosia perusvärejä. Albat ym. muut perusväreistä poikkeavat ovat yleensä hankalampia kuin perusmuodot.

Eivät nuo muut luonnonlajit mitään mahdottomia kasvatettavia ole, mutta niillä saattaa olla hankalia kasvutapoja/kukinta-aikoja. Esim. Catt. warnerii haluaa kasvattaa uuden verson talvella, jotta voi kukkia muutaman kuukauden huilin jälkeen alkukesästä. Tämä taas vaatii paljon lisävaloa ja ilmankosteuttakin sekä lämpötilaakin pitäisi pystyä säätelemään juuri silloin, kun ulkona saattaa paukkua pakkanen ja on pakko pitää patterit päällä.

Siksi sellaiset lajit jotka alkavat kasvaa loppukeväästä ja jotka voi viedä ulos päättämään kasvunsa ovat tavallisen ikkunalautakasvattajan kannalta parhaita ja niitä kannattaa suosia.

s.sipuli
Viestejä: 85
helmikuu 9, 2015
helmikuu 12, 2015 - 17:57
sp_QuotePost

Onko Odontoglossum wyattianum muka tilauslistalla..? Tahtoisin sen kyllä kovasti, mutta en löytänyt....

ruukkutarhuri
Vantaa
Viestejä: 95
tammikuu 18, 2011
helmikuu 11, 2015 - 21:36
sp_QuotePost

Tuskinpa "varmaa" löytyy millään viisaudella, olosuhteilla kun on niin ratkaiseva merkitys: mikä pärjää yhdellä, kuolee vartissa toisella. Omien kokemusten perusteella ja samoissa olosuhteissa kasvattavana suosittelisin:

Dendrobiumeja: lukemattomat nobile-hybridit, joita saa nykyään usein jo kukkakaupoistakin, yleisimmin valkokukkaisia mutta myös lila-keltaisia; pääsiäisen aikoihin myydään säännöllisesti keltakukkaista Stardustia, joka on todella näyttävä mutta armoton punkkimagneetti. Nikkou pitänee hallussaan innokkaimman kukkijan titteliä, ja on todella kaunis. Yksi ehdoton suosikkini ja kiitollinen kasvatettava on formosae-tyyppiä edustava D. formosum. D. glomeratum on myös iisi tapaus.

Cattleya-luonnonlajeja: C. mantiqueirae (minikokoinen, tässä mittakaavaa), C. aclandiae (palikkakasvi, paljon valoa ja aurinkoa, juuret suihkutetaan päivittäin)

Cattleya-primäärihybridejä (siis kahden luonnonlajin risteytyksiä): esim. Epicattleya René Marqués Flamethrower, Guaricyclia Plicaboa. Molemmat todella hienoja ja innokkaasti kukkivia.

Coelogyneja: lumikuningatar (C. cristata) on tietenkin ehdoton must. C. mooreana tai sen hybridit kuuluvat olevan helppoja ja todella näyttäviä.

Odontoglossum (mikä se suku nykyään on, olen pudonnut kärryiltä?) wyattianum on häkellyttävän hieno ja helppo kasvatettava, mikä ei ole kyseisessä suvussa niinkään itsestäänselvää.

Olen tiikerikämmekkä- eli Rossioglossum-fani ja kasvattanut R. grandea, joka on nimestään huolimatta se sukunsa pienin, mutta kylmänkipeytensä takia haasteellinen kasvatettava. Rossioglossum Rawdon Jester on kuulemma helppo ja runsaasti kukkiva, lämpimässä paremmin viihtyvä sukulainen, todella näyttävä mutta aika kookas.

Aina kannattaa yrittää!

Taru
Member
Viestejä: 3
huhtikuu 15, 2012
helmikuu 10, 2015 - 10:24
sp_QuotePost

Tarvitsisin apua valintaan. Minulla on muutama vuosi sitten harrastus alkanut perhosorkideoista, kuten varmaan monella muullakin. Niitten lisäksi olen saanut muutamia jakopaloja erilaisista orkideoista.

Olisin kiinnostunut hankkimaan muutaman uuden kasvin yhteistilauksesta, mutta tärkeää tietoa puuttuu. Mitkä orkideat olisivat "varmoja" innostuneelle aloittelijalle?

Asun kerrostalossa, lasitettu parveke länteen. Yksi huone on "orkideahuoneena", eli siellä on muita asuinhuoneita viileämpää ja kukilla on lisävalo.

Keskustelualueen aikavyöhyke: Europe/Helsinki

Suurin käyttäjämäärä: 80

Käyttäjiä juuri nyt:
3 Vieras(ta)

Tämän sivun lukijoita nyt:
1 Vieras(ta)

Aktiivisimmat käyttäjät: