Perhosorkidean hoito

Perhosorkidea kukkii runsaasti, pitkään ja aina uudelleen, kun huomioi sen muutaman perusvaatimuksen. Yleisesti myynnissä olevat nimettömät perhosorkideat ovat kaikki helppoon kotikasvatukseen jalostettuja ja valikoituja useamman lajin risteymiä eli hybridejä. Tämän kasvisuvun suomalainen nimi on perhoskämmekkä ja tieteellinen nimi Phalaenopsis.

Orkideayhdistyksen jäsenille on kertynyt vankka määrä tietoa ja kokemusta siitä miten perhosorkidea saadaan kukoistamaan erityisesti Suomen oloissa. Linkin päässä oleviin hoito-ohjeisiin on tiivistetty keskeinen tieto, jolla onnistut orkideasi uudelleen kukittamisessa vuosi toisensa jälkeen.

Ohjeissa kerrotaan:

• Mistä tunnistaa hyvälaatuisen orkidean kaupassa ja millaista orkideaa ei kannata ostaa
  • Paljonko ja millaista valoa orkidea tarvitsee.  Talvikauden lisävalo. Miten lehdistä voi päätellä oikean valon määrän.
  • Kukinnan voi käynnistää lämpötilaa säätelemällä. Väärä lämpötila estää kukinnan.
  • Väärä kastelu on yleisin orkidean menettämisen syy. Yksi helppo niksi ohittaa isoimman epäonnistumisen riskin.
  • Orkideaa lannoitetaan, mutta ei samoin kuin yleisiä huonekasveja
  • Perhosorkidea kasvaa luonnossa puiden oksistossa, jonka vuoksi sen kasvualustalla on erityisvaatimuksia
  • Kasvualusta pitää välillä vaihtaa. Videolla (linkki tekstissä) näytetään milloin ja miten kasvualusta vaihdetaan käytännössä.
  • Mitä tehdään vanhoille kukkavarsille tai niihin toisinaan kasvaville pikkutaimille.
  • Perhosorkidean mukana tulee valitettavan sein tuhoeläimiä. Miten niistä päästään eroon.
  • (Kuusi sivua)

Olisi sääli heittää hieno orkidea roskiin, joten tarvitset tämän PDF-ohjeen. Se odottaa jo ostoskorissasi lataamista laitteellesi vain kolmella eurolla.

HAE OHJE

Pikaostoon tarvitaan nimi ja sähköpostiosoite kuittia varten. Maksu oman pankkisi kautta.

Pankista palaat sivulle, jonka linkkiä klikkaamalla näet PDF-ohjeet.  Linkki löytyy myös kaupan OMA TILINI-kohdasta lataukset (tai suoraan tästä) ja vielä sähköpostiisi tulevasta viestistä.