Orkidealehti 1/2015

44 s.

Vuoden ensimmäisessä numerossa on totuttuun tapaan yhteistilauksen esittely. Wichmannin lista on tähän mennessä laajin, yli 1200 lajia, joten lehteen niistä mahtuu vain makupalat, koko lista on netissä. Uutena ovat mukana pihalla tai ruukuissa kasvatettavat Cypripedium-, Dactylorhiza-, Epipactis- ja Pleione-sukujen maaorkideat.

Perun Amaru-pilvimetsän salaisuudet

Andien kätköistä löytyy jatkuvasti uusia kasvi- ja eläinlajeja. Amaru-pilvimetsästä on löydetty 205 orkidealajia, näistä 17 tieteelle aivan uutta. Joukossa on maailman korkein, yli 13-metriseksi kasvava ja upeasti kukkiva Sobralia altissima. Amarusta löydetty Perun lipun väreissä hehkuva maxillaria sai nimekseen Maxillaria pyhalae, Suomen Limassa vaikuttaneen suurlähettiläs Mikko Pyhälän mukaan.

Mininäyttely 16.11.2014 toi valoa marraskuun pimeyteen

Ensimmäistä kertaa kokeiltu, vain harrastajien omia orkideoita esittelevä näyttely oli mukava tilaisuus. Se pystytettiin ilman sen kummempaa etukäteissuunnittelua aamulla tuoduista orkideoista. Usein kasvattaja oli itse paikalla kertomassa orkideoistaan ja kokemustietoa vaihdettiinkin runsaasti. Samalla näyttelyn pystyttäminen antoi ideoita syksyllä G18-salissa pidettävää isoa näyttelyä varten.

Mariliina monessa mukana

Harrastajana esittelemme Mariliina Perkon, yhdistyksen kunniajäsenen, jonka monet ovat tavanneet erilaisissa neuvontatilaisuuksissa. Varsinkin talvipuutarhan Lumikuningatar-päivillä Mariliina viihtyy, sillä kävijöillä on aikaa keskustella ja kuunnella ohjeita kaikessa rauhassa, toisin kuin marketeissa, joissa kuumeisesti mietitään, mikä orkidean ostaisi.

Kokemuksia vandojen kasvatuksesta

Pekka Paananen hurahti vandoihin vuoden 2010 yhteistilauksen innoittamana. Yllättäen helpoimmaksi vandaksi on osoittautunut Vanda coerulea, joka on Pekan hoivissa kukkinut kolmekin kertaa vuodessa. Tällä hetkellä vandat kasvavat lasimaljakoissa, mutta ruukkukasvatus kiinnostaa Pekkaa jo kovasti.

Kuukauden orkideat

Nyt esiteltävät kuukauden orkideat ovat kotoisin trooppisesta Amerikasta: nimensä mukaisesti viehättävä ja suloinen Rodriguezia venusta, ehkä turhankin voimakastuoksuinen Brasiliorchis (Maxillaria) picta sekä kukkimattomana enemmänkin rairuohoa kuin orkideaa muistuttava Gomesa radicans. Tasaisessa lämmössä nämäkään eivät tahdo viihtyä, siksi luonnon kasvupaikkojen olot kannattaa selvittää. Pienellä vaivalla näistä on iloa vuosiksi.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti 1/2015”