Orkidealehti 1/2017

LEHTEMME JUHLAVUOSI ALKAA

Onpa hienoa aloittaa viideskymmenes vuosikerta!

Ensimmäisten vuosien Orkidealehtiä selatessani huomaan, kuinka paljon helpompaa meillä on nykyisin.

Netti tulvii tietoa orkidealajeista, risteymistä, kasvupaikoista, ilmastosta, kasvatuksesta. Voin ostaa uusia kasveja muutamalla napin painalluksella. Digikamerat mahdollistavat upeat kuvat, jotka vilahtavat ruudulle salamannopeasti. Bitit pyrähtelevät pilvissä toimittajan ja taittajan välillä nopeammin kuin ajatus, kunnes ne ovat asettuneet toivottavasti ihan oikeaan järjestykseen päätyäkseen painotalossa lehdeksi.

Ja ainakin vielä toistaiseksi lehdeksi, jota ei tarvitse sammuttaa sormella tökkäämällä.

OILI PENTINSAARI

TUTUSTU SISÄLTÖÖN

Aika moni meistä orkideaharrastajista on jäänyt kaipaamaan Sakari Junnosen perusteellisia selvityksiä siitä miten eri sukujen orkideoita kasvatetaan eri vuodenaikoina ja erilaisissa oloissa. Tarkkojen ohjeiden lisäksi hän elävöitti kirjoituksia myös piirroksillaan. Eki Soininen kävi jututtamassa Sakarin sisaruksia, jotka edelleenkin hoitavat ”pieteetillä” Sakarin noin sataa orkideaa.

50-vuotias Orkidealehti  Teillä on nyt käsissänne yhdistyksemme ensimmäinen yritys jäsenlehden aikaansaamiseksi. Näillä sanoilla Harri Willamo, yhdistyksemme perustajajäsen ja ensimmäinen puheenjohtaja kertoi lehtemme synnystä 1968. Ensimmäiset vuosikymmenenstä se oli kirjoituskoneella naputeltu moniste, jossa taitavat piirrokset korvasivat kuvat. Poimintoja ensimmäisen 10-vuotiskauden tapahtumista.

Kevään yhteistilaus  Schwerteriltä tilattavista kasveista on poimittu lehteen noin kolmannes.

Markettien orkideat osa 2 Nykyään on mistä valita, sillä orkideoita on saatavilla runsaasti ja valikoima laajenee koko ajan. Esittelyssä mm. Masdevallia tovarensis, Ludisia discolor, jännittävät Brassia-risteymät, useita nystykämmekkäristeymiä sekä kesäisin ulkona viihtyviä Cypripedium- ja Pleione-sukujen orkideoita.

Saksan orkidearetkellä on edetty Wichmannin tarhalle, joka on Euroopan laajin kasvihuoneiden labyrintti.

Seuraavassa numerossa lumoudutaan Herrenhausenin ihmemaassa.