ORKIDEALEHTI 2/2006

Sisältö

Juhlavuoden vilkas alku
45-vuotistaivalta juhlivan yhdistyksen vuosi alkoi vireän toiminnan merkeissä. Jäsenet ovat opastaneet orkideoista kiinnostuneita Helsingin kaupungin Talvipuutarhassa, Viikin Gardeniassa, Järvenpään Kukkatalossa sekä Backaksen puutarhakeskuksessa. Vuosikokouksessa nimitettiin Kari Pohjakallio orkideaneuvokseksi. Tuula Hulkkonen kirjasi tapahtumat.

Joensuun yliopiston kasvitieteellinen puutarha Botania
Pekka Pärnänen esittelee orkideaharrastajan näkökulmasta Joensuun Botanian, joka on yksi Suomen neljästä yleisölle avoimesta kasvitieteellisestä kasvihuoneesta.

Lasikosta ikkunalaudalle – orkideaharrastuksen monet muodot
Jari Piironen on yli 20-vuotisen harrastajakautensa aikana kasvattanut orkideoja monenlaisissa ympäristöissä sopeuttaen lajit ja kasvatustavat kulloistenkin olosuhteiden mukaiseksi. Jaria haastatteli Tuula Hulkkonen.

Angraecum – kiinnostava suku Afrikasta
Kari Pohjakallio kertoo kasvatuksessa hieman harvinaisemmasta orkideasuvusta ja sen tunnetuimmasta lajista, tähtikämmekästä.

Saarenmaan kämmeköitä etsimässä
Sirkka Talvimo kuvaa tutustumistaan Viron kämmeköihin viime vuoden kesäkuussa tehdyn veneretken yhteydessä.

Toimintakertomus vuodelta 2005

Pajukorista saviruukkuun – missä orkidea viihtyy
Kimmo Roponen tallensi sanoin ja kuvin marraskuun 2005 kuukausikokouksessa jäsenten esittelemiä erilaisia, hauskojakin, ideoita miten orkidean voi istuttaa.

Miniatyyrit ja muut pienet orkideat
Pienikokoisiin orkideoihin tutustuttiin helmikuun kuukausikokouksessa. Tuula Hulkkonen referoi illan antia.

Kirja-arvioita: Tietokirja orkideojen suojelun menetelmistä ja tavoitteista (Orchid Conservation), Matti Niissalo; Opas lasikon perustajille (Orkideat lasikon lämmössä), Tuula Hulkkonen

Pullotaimien kuulumisia
Mirja Vuorisalo kertoo kokeilustaan, miten hänen siementaimina hankkimat orkideansa ovat kasvaneet.

Vinkki
Maija Nieminen esittelee muovipussin käyttöä orkideojen hoidossa.

Orkidealehden Postilaatikko
Kysymys-, vastaus- ja kommenttipalsta, toimittajana Mariliina Perkko

Valoa – mutta varoen
Oili Pentinsaari varoittaa keväisen auringonvalon vaaroista.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “ORKIDEALEHTI 2/2006”