ORKIDEALEHTI 2/2007

Sisältö

Neofinetia falcata – samuraiden orkidea
Pieni, siro Neofinetia falcata oli jo vuosisatoja sitten Japanissa niin arvostettu, että sitä kasvatettiin jopa kultaisissa häkeissä. Sen lukuisat erilaiset viljelymuodot ja lähisukujen kanssa tehdyt risteymät ovat nyt valloittamassa orkideaharrastajien kasvatuspöytiä. Historiallisen taustan ohella Pekka Pärnäsen artikkeli kuvaa Neofinetian olosuhteita luonnossa ja sitä miten harrastaja voi luoda omassa kokoelmassaan lajille sopivan kasvuympäristön.

Miten kasvatamme Bulbophyllum- ja Cirrhopetalum-sukujen orkideoita
Helmikuun kuukausikokouksen aiheen mukaisesti Oili Pentinsaari esittelee näiden kahden lähisuvun kasvatusperiaatteet pääpiirteissään.

Carl von Linné ja orkideat
300-vuotisjuhlavuoden merkeissä dosentti Johannes Enroth luo lyhyen katsauksen kuuluisan kasvitieteilijän merkityksestä orkidealajien tutkimisessa ja nimeämisessä.
Kämmekkäretkellä Saarenmaalla
Sirkka Talvimo osallistui kesällä 2006 luontoretkelle Viron Muhuun ja Saarenmaalle ja kertoo havainnoistaan, joiden mukaan alueen kaikkiaan 36 orkidealajista löytyi kesäkuussa kukkivana 22.
Tallinnan ja Tarton kasvitieteelliset puutarhat
Tuula Hulkkonen kertoo vierailuistaan Viron kasvitieteellisiin puutarhoihin.

Terveisiä naapureilta
Tallinnassa ryhmä trooppisten orkideoiden harrastajia kokoontuu kerran tai pari kuukaudessa keskustelemaan kasveistaan. Ryhmäläisistä ja heidän orkideoistaan kertoo Kristi Sootla.

Suomen Orkideayhdistyksen toimintakertomus vuodelta 2006

Lontoon näyttelykevät
Matti Niissalon tämänkertainen kolumni kertoo kevään näyttelytapahtumista.

Orkidealehden Postilaatikko
Kysymys-, vastaus- ja kommenttipalsta, toimittajana Mariliina Perkko.

Henkilöuutisia
Uuden puheenjohtajan Mariliina Perkon ja uutena jäsenenä johtokuntaan valitun Filippa Bredenbergin esittely.

Paino 0.1 kg

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “ORKIDEALEHTI 2/2007”