ORKIDEALEHTI 2/2012

Maaliskuun orkidea Vandofinetia Pat Arcari

Orkideat pakkasen kourissa

Teksti ja kuvat MIKAEL ENGLUND

Viherhuoneessamme viihtyvät viileän ilmaston orkideat. Mutta kuinka viileässä ne vielä selviävät? Tapaninpäivän aamuna 2010 viherhuoneen lämpö oli pudonnut pakkasen puolelle sulakkeen rikkouduttua, ja osa orkideoista oli selvästi jäässä. Vaikka tilanne kovasti harmittikin, vahingolle ei enää voinut mitään. Niinpä päätin dokumentoida kylmyyden vaikutukset mahdollisimman tarkoin.

Puheenjohtajan katsaus 2011

Orkideanäyttely oli juhlavuoden kohokohta

Lehtotikankontti – metsiemme kultainen aarre

Teksti ja kuvat JOUNI SEPPÄNEN

Lehtotikankontin tieteellisen nimen alkuosan innoittajana on ollut kauneuden jumalatar Afrodite, joka tunnettiin Kyproksella nimellä Kypris. Kreikan sana pédilo tarkoittaa kenkää. Suvun nimen merkitystä tukee lehtotikankontin lajinimessä calceolus, ’pieni tohveli’. Englanninkielisissä maissa nimen merkitys on säilynyt (Lady’s Slipper). Ruotsinkielisille kasvi on guckusko, käen kenkä. Me suomalaiset olemme nähneet kukassa kansallisromanttisen ja luonnonläheisen tikan kontin.

Kevättä ilmassa

Talven pimeydestä ja lämpöpatterin hehkusta riutuneen perhosorkidean elvyttäminen. Perhosorkidean ruukun ei tarvitse olla läpinäkyvä, kasvualustakin voi olla lähes mitä vain.

Pussiprinsessa

Suljetussa muovipussissa kasvaneen Phalaenopsis bellinan tarina.

Taimikasvatusta

Juhlanäyttelystä ostettujen taimien kasvatus.

Ludisiasta pistokkaita

Vain harvat orkideat kasvavat pistokkaasta. Selkeät ohjeet Ludisia discolorin lisäämiseksi.

Haasteena katleijan juurruttaminen

Teksti ja kuvat JOHN LAUCHANG

Tee-se-itse -rimakori

Fred Sundén nikkaroi malliksi puusälekorin stanhopeoille ja muillekin epifyyteille.

Tolumnia ihastuttaa

Jukka-Pekka Sepperi innostaa kokeilemaan lajia.

Rutut suoriksi

Maria Raevaara kertoo, kuinka Oncidium-risteymän rutistuneet varsimukulat suoristuivat elinvoimaisiksi.

Kesäksi ulos?

Eri kasvattajien kokemuksia orkideoiden viemisestä ulos kesällä.

Phragmipedium kovachii kyläläisten suojeluksessa

Tekstit ja kuvat ARI ROUVINEN, ULLA HELIMO, JUKKA SALO

Oso Perdidon kylässä Perun Andien vuoristossa on kahdeksan orkideaviljelmää. Ne ovat tulosta hankkeesta, joka on syntynyt kansalaisjärjestö Inibicon aloitteesta ja Suomen kehitysavun tuella. Tavoitteena on lopettaa suojelualueella kasvavien orkideoiden ryöstö ja saada paikallisille ihmisille tuloja orkideoiden kasvatuksesta.

Borneo on luonnon runsaudensarvi

Teksti OILI PENTINSAARI Kuvat FRED SUNDÉN, GUNVEIG SUNDÉN, ESSI KESKINEN, OILI PENTINSAARI

Olimme sananmukaisesti luonnon keskellä. Vihreys oli huikaisevaa, läpipääsemätöntä, kahta samanlaista puuta ei ollut vierekkäin, ja puiden välissä köynnökset kapusivat kohti valoa. Kasvuvauhdin miltei kuuli.

Afrikan tähdet – orkideakirjojen helmiä osa 2

Teksti OILI PENTINSAARI

Afrikan ja Madagaskarin orkideat eivät väreillä koreile eivätkä ole muutenkaan samalla tavalla näyttäviä kuin trooppisen Aasian tai Amerikan orkideat. Niissä on kuitenkin tiettyä sulokkuutta ja muotojen rikkautta. Harrastajien ulottuvilla niitä ei ole kovin pitkään ollut, ja yleensäkin ne sopeutuvat huonosti niille tarjoamiimme olosuhteisiin. Laajasta valikoimasta löytyy kuitenkin myös kokeilemisen arvoisia lajeja.

Kuukauden orkidea huhtikuu Aerangis-risteymä

Kuukauden orkidea toukokuu Jumellea confusa

Orkideatapahtumia maailmalla

Summary