Orkidealehti 2/2013

Orkidealehti 2/2013

ORKIDEALEHTI 2 / 2013

44 sivua

Tässä numerossa kukkivat oman luontomme harvinaiset orkideat ja eräät muut maaorkideat kauempaakin. Kesällä meitä kutsuvat upeat luontopolut, joiden varsilla niitä on mahdollista ihastella ja valokuvata.

Kiinnostus omalle pihalle istutettavien orkideoiden kasvattamiseen on lisääntynyt ja tarjontakin monipuolistunut. Tähänkin huumaan saat lehdestämme monta neuvoa.

Huhtikuun orkidea

Kruunutikankontti, Cypripedium reginae.

Tikankontit valtasivat kesäpihan

Timo Ikonen lähti aikoinaan Turun Ruissaloon kysymään Esko Puupposelta neuvoa kylmänkukkien kasvattamiseksi. Kuinka ollakaan, kerran Timo palasi sieltä tikankontti kainalossaan ja pää täynnä ohjeita sen kasvuolojen järjestämiseksi. Nykyään Timon kesäpihalla kukkii reilut 20 erilaista tikankonttia, sulassa sovussa kylmänkukkien, iiristen ja akileijojen kanssa.

Pihani kuningattaret

Jouni Seppänen kertoo, miten kruunutikankontti kasvaa oikeissa oloissa vuosi vuodelta tuuheutuen.

Toimintakertomus vuodelta 2012

Kulunut vuosi oli yhdistyksessä aktiivisen toiminnan vuosi.

Seljakämmekät Dactylorhiza sambucina

Keväällä nousevat seljakämmekät ensimmäisten kukkien joukossa: niillä on kiire houkutella kokemattomia kimalaiskuningattaria vierailulle kukkiinsa. Houkutuksen teho on tuplattu, sillä seljakämmekällä on sekä purppuranpunaisia että kellanvalkoisia kukkia. Siksi lajia kutsutaan kansanomaisella nimellä Aatami ja Eeva.

Orkideoita omalle pihalle

Kotimaiset kämmekkämme ovat valtaosin rauhoitettuja, joten niitä ei saa luonnosta kerätä omaan pihaansa. Kuitenkin meillä voi kasvattaa talvenkestäviä avomaaorkideoja kotipihoilla. Lajien tarjonta on puutarhaliikkeissä monipuolistunut ja internetin kautta valikoima laajenee vuosi vuodelta.

Arno Kasvi kertoo tikankonttien kasvattamisesta ja Oili Pentinsaari liuskakämmeköiden, lehdokkien ja neidonvaippojen vaatimista oloista. Mukana esittelyt alan viimeisimmistä kirjoista.

Tunne vihollisesi 1. Villakilpikirvat

Luonnossa kasvi- ja eläinkunta kuuluvat erottamattomasti yhteen. Sen sijaan kotona olisi mukava kasvattaa vain kasveja. Villakilpikirvat ovat kiusallisia, mutta kasvin kannalta aika harmittomia tuholaisia.

Orkideat kodin sisustuksessa

Hienojen sisustuslehtien sivuilla ja markettien mainoslehtisissä on usein katseenvangitsijana perhosorkidea, väriltään mieluiten valkoinen. Useimmiten juuri kaupasta kuvausta varten noudettu kasvi on tyrkätty paikkaan, jossa sen kukat piankin lakastuisivat. Mutta miten harrastaja oikeasti sisustaa orkideoillaan? Lue neljän harrastajan vinkit.

Kämmekkäretkeilyä Dolomiiteilla

Alppien erikoisin ja maisemiltaan kaunein osa, Pohjois-Italian Dolomiitit, on kasviharrastajan paratiisi, jossa patikkapolkuja kulkeva näkee myös paljon kämmeköitä. Luonnonvaraisia kämmekkälajeja Dolomiiteilla kasvaa viitisenkymmentä. Niiden joukossa on monia, jotka kuuluvat myös Pohjolan lajistoon, mutta joita on harvinaisuutensa vuoksi meillä vaikea päästä näkemään. Tuula Hulkkonen on patikoinut alueella useita kertoja kämmeköitä kuvaten. Hän kertoo upeimmista reiteistä ja antaa hyödyllisiä neuvoja retkeä suunnittelevalle.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti 2/2013”