Orkidealehti 2/2015

ORKIDEOITA LÄHELTÄ JA KAUKAA

Kannen rauhoitettu ja erityisesti suojeltava sääskenvalkku on Vantaalta. Helokämmekät ja kymbidit kukoistavat Aasiassa. Madagaskarilta ja Afrikasta ovat Aerangis-suvun tähtimäiset kaunottaret. Australian Chiloglottis-suvun orkideat muistuttavat suu avoinna ruokaa odottavia linnunpoikasia. Euroopan läntisimmistä orkideoista on makupalat. Pohjoisimmat orkideat ovat Kilpisjärven Saanalta.

Viherhuone syntyi parvekeremontin kylkiäisenä

Kristiina ja Olli Hämäläinen asuvat rakennuttamassaan talossa Pohjois-Helsingissä. Talon toisessa kerroksessa on parveke, jota ovat suojanneet tiheät kärhöt ja seinää kiertävä rehevä köynnöshortensia. Hämäläiset olivat miettineet parvekkeen lasittamista silloin tällöin, mutta työkiireiden vuoksi se aina lykkääntyi – kunnes postiluukusta kolahti Orkidealehden teemanumero helokämmeköistä. Nyt parvekeremontin yhteydessä syntyneessä viherhuoneessa kasvaa vaikka mitä!

Puheenjohtajan katsaus 2014

Ari Matikka kertoo, mitä kaikkea yhdistyksessä tehtiinkään hänen viimeisenä puheenjohtajavuotenaan.

Lumikuningattaren pompulat ja phalaenopsiksen kukat

Helsingin kaupungin talvipuutarhan Lumikuningatar-päiviä vietettiin 9. kerran aikamoisessa tungoksessa.

Mitä kuuluu helokämmeköille?

Vuoden 2012 teemanumerossa esittelimme Coelogyne-suvun kasveja. Toivoimme, että lumikuningattaren lisäksi niiden joukosta löytyisi uusia lajeja, ehkä hieman helpommin kukkiviakin. Suku on tasalämpöisissä asunnoissamme haasteellinen, mutta pienelläkin vaivannäöllä voi saavuttaa hyviä tuloksia.

Esittelyssä risteymät Kirribilli Mariae (C. mooreana × C. usitana), rekisteröimätön C. nitida (ochracea) × C. lawrenceana ja C. Senne Pocahontas. Lajeista C. usitana, C. viscosa (graminifolia), C. celebensis.

Kämmekkäpenkki tarvitsee hoitoa

Zoja Pienimäki: – Roudan sulamisen jälkeen keväällä 2014 huomasimme, että maa oli painunut kuopalle Dactylorhiza praetermissan kohdalla. Painaumakohta oli märkä, joten kohotimme isoa juurakkopaakkua talikolla ja laitoimme paakun alle multaa ja vanhaa orkideoiden kasvualustaa. Kasvissa oli pienet silmut, joten emme halunneet istuttaa sitä kokonaan uudelleen. Jo silloin epäilimme juurten kuntoa.

Australian lintuorkideat

Chiloglottis-suvun viehättävät mutta usein vähälle huomiolle jääneet maaorkideat kasvavat pääasiassa Australian itäisten osavaltioiden alueella sekä Uudessa-Seelannissa. Suvun nimi tulee kreikan sanoista cheilos, huuli ja glotta kieli, ja ne viittaavat kukan kielenmuotoiseen huuleen.

Orkideakuningas Frederick Sanderin mahtava elämäntyö

”Jokaiselle orkideaharrastajalle ympäri maailman nimi Sander merkitsee paljon, sillä hän on oleva orkideakuningas niin kauan kuin nämä ihanat kukat kukkivat auringon alla.”

Näin kirjoittaa Arthur Swinson kirjassa The Orchid King Frederick Sanderista, kaikkien aikojen suurenmoisimmasta orkideain kasvattajasta. Marei Karge-Liphard tapasi viime vuonna Sanderin pojanpojanpojan Peter Sanderin ja pääsi ottamaan selvää, mitä on tapahtunut tämän isoisoisän luomalle orkideaimperiumille.

Kilpisjärvellä kirkiruohoja etsimässä

Pohjoisen kasvukausi on lyhyt, noin sata vuorokautta. Mutta kasvu on kiihkeää, sillä valoa riittää: toukokuun 22. päivän jälkeen aurinko laskee vasta 25. heinäkuuta. Tuntureiden kalkkia sisältävät kivilajit tarjoavat suotuisan maaperän runsaalle joukolle arktis-alpiinisia kasvilajeja, mukana on myös kahdeksan orkidealajia. Näistä pussikämmekkä, valkokämmekkä ja kirkiruoho löytyivät heinäkuisen tunturikasvikurssin aikana.

Lukemista

Aerangis-book, Isobyl la Croix, Timber Press Inc. Lontoo 2014

Wild Orchids of the Algarve – how, when and where to find them, Sue Parker 2014

Kuukauden orkideat

Helokämmekkä Coelogyne huettneriana onkin helppo.

Aerangis punctata on aikamoinen haaste.

Kuukauden orkideat löytyvät nettisivujen kohdasta Lajikohtaisia ohjeita.

44 s.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti 2/2015”