Orkidealehti 3/2015

44 s

VAUHDIKAS YHDISTYS

Kevään kuluessa on messuiltu, käyty Tallinnassa ja Lontoon EOC-näyttelyssä, jaettu ylisuuria orkideoita, tilattu yli tuhat kasvia. Kaikenlaisia tapahtumia on kertynyt niin paljon, että päätimme siirtää perhosorkideoiden teemanumeron suosiolla syksyyn.

Näin käy kun kaksi puutarhuria lyö hynttyyt yhteen

Miltei 22 vuotta sitten nuoripari Leila Karppinen ja Juha Kuukkanen muutti Pohjois-Helsingissä sijaitsevaan kerrostalokaksioon. Leila oli suunnitteluhortonomi, Juha tuolloin markkinointilinjan yo-merkonomi, mutta valmistui puutarhuriksi jonkin ajan kuluttua.

Eräänä tiistai-iltana joitakin vuosia sitten Leila ja Juha lähtivät Orkideayhdistyksen kokoukseen, joka pidettiin Kinaporissa. Sen jälkeen Leilan pulma oli ratkaistu: hän antaisi Juhalle 50-vuotispäivälahjaksi Orkideayhdistyksen jäsenyyden! Eipä Juha osannut tuolloin kuvitella, että hänestä jonakin päivänä tulisi yhdistyksen puheenjohtaja. Ei silti, ei Leilakaan taatusti tullut ajatelleeksi minkä työmäärän hän tulevaisuudessa yhdistyksessä tulisi tekemään, sihteerinä, rahaston- ja jäsenasioiden hoitajana. Tai yhdistyksen perinteisissä näyttelyissä sekä puutarhamessuilla. Ehkä on vain hyvä, ettei kristallipalloa ole saatu toimimaan, ainakaan luotettavasti…

Suureksi kasvaneen orkidean jakaminen kokousillan aiheena

Zojan sakset sanoivat niks ja naks – ja neljästä jumbokokoisesta orkideasta tuli monta kunnon kokoista jakopalaa. Huhtikuu on parasta aikaa jakamiselle: silloin uusi verso pilkistää varsimukulan tyveltä tai juurenpää kielii uuden kasvukauden alkamisesta. Maltti on kuitenkin valttia, sillä jakopalaan pitää saada riittävästi kasvun edellytyksiä.

Yhteistilauksen kasvit saapuivat

143 tilaajaa odotteli innokkaasti yli tuhatta orkideaa, jotka oli tilattu jo maaliskuussa Wichmannin orkideatarhalta Saksasta. Kasvien laadusta on yleisesti tullut hyvin myönteistä palautetta ja kasvit olivat erittäin hyvin pakattuja.

Orkideat soittimien seurassa

Sakea sumu kietoi Helsingin tiukkaan syleilyynsä kun 33 innokasta orkideaharrastajaa suuntasi kompassinsa kohti Helsingin Länsisatamaa ja Tallinnan kasvitieteellisen puutarhan orkideanäyttelyä. Kuudes vierailumme orkideanäyttelyssä oli kovin pikainen. Tallinnan lauttojen aikataulumuutosten vuoksi retkiohjelmasta jouduttiin jättämään toinen tutustumiskohdekin pois.

Näyttelyn teemana oli tällä kertaa musiikki. Trumpetit, käyrätorvet, pasuunat ja nuottitelineet, sähkökitara, kunnon ”levari” & nostalgiset vinyyliäänilevyt, erilaiset orkideat ja kasvihuoneen rehevyys, siinäpä vasta silmänruokaa.

EOC 2015 Lontoossa

Kuusi harrastajaa kertoo vaikutelmistaan Euroopan tämän vuoden suurimmassa orkideatapahtumassa. Asetelmat olivat häkellyttäviä, yksittäiset kasvit huippulaatuisia, tunnelma välitön ja iloinen. Keräsimme lehteen sadoista kuvista vain makupalat – silti silmänruokaa on seitsemän aukeaman verran!

Luomuksen salainen puutarha

Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen helmoihin kätkeytyvä kasvitieteellinen puutarha on pitkäaikaisten toiveiden täyttymys. Maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen puutarhan pari tuhatta kasvia on kerätty pohjoisen pallonpuoliskon luonnosta Etelä-Suomen ilmastoa vastaavilta alueilta. Puutarha on myös oiva retkikohde. Nurmikot houkuttelevat liikkumaan, oleskelemaan ja vaikkapa piknikille. Puron lirinä ja kosken kohina luovat eteläosan lampialueelle oman rauhoittavan maailmansa. Oman viehätyksensä Kumpulan puutarhaan antavat luonnonvaraiset eläimet: oravat, siilit, rusakot, supikoirat, monet linnut. Hyvällä onnella voi nähdä jopa ketun penkillä päivätorkuillaan.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti 3/2015”