Ale!

Orkidealehti 5/2016

6,00 4,00

Punavalkun löytäminen on silkkaa onnea!

Luontomme aarteista osa onnistuu piilottelemaan vuosikausia kasvupaikallaan. Tällainen on myös punavalkku, joka leikkii kanssamme kuurupiiloa. Ja joskus yllättää kulkijan kainosti kukkimalla. Erikoisesta kasvista napattu kännykkäkuva johti uuden kasvupaikan äärelle, yli sadan kilometrin päähän aiemmasta tunnetusta alueesta. Kännykästä on tullut kätevä luonnossa liikkujan apulainen, tiedon ja turvan tuoja.

Tärkeää: Jokainen meistä voi vaikuttaa ainutlaatuisen luontomme säilymiseen myös jälkipolville.

SISÄLLYS

Elokuun orkidea: Miekkavalkku Cephalanthera longifolia, Ahvenanmaan valkoinen metsälilja.

Tikankontteja etsimässä: Kuopion orkideaharrastajien luontoretkellä tikankonttien löytyminen korvasi tarpomisen vaivat.

Viiankiaavasta uusi Talvivaara? Pohjoisen suurin ja lajirikkain EU:n Natura 2000 alueena suojeltu aapasuo on edelleen uhattuna, sillä sen alla oleva vulkaaninen maaperä sisältää runsaasti mineraaleja, joita monikansallinen kaivosyhtiö himoitsee. Lue loistava artikkeli Suomen Kuvalehti SK 27, www.suomenkuvalehti.fi, hakusana Viiankiaapa.

Kesän kämmekkäsensaatio: Punavalkkua löytyi itäiseltä Uudeltamaalta, yli sadan kilometrin päästä aiemmin tunnetuista kasvupaikoista.

Häivähdys tropiikkia suomalaismetsässä: Punavalkku Cephalanthera rubra.

Syyskuun orkidea: Chysis bractescens tarvitsee vuodenajat.

Esko Puupponen opetti suomalaiset rakastamaan orkideoita. Ilman ”Puupposen” innostavia luentoja, kirjoja, henkilökohtaisia neuvoja ja ennen kaikkea Ruissaloon eri tavoin kerättyä monipuolista orkideakokoelmaa ei taitaisi olla yhdistystämmekään – eikä ensi vuonna 50-vuotiasta Orkidealehteäkään.