Orkidealehti 6/2011

Upea numero 50-vuotisnäyttelystä.

Jotkin lehden kuvat ovat painovaiheessa syntyneiden ongelmien vuoksi tummasävyisä. Tämän vuoksi painoksen irtonumerot myydään  puoleen hintaan.

SISÄLLÖSSÄ

Lokakuun orkidea: Cattleya Barbara Tague

Orkideoita ja rypäleitä Irman tapaan

Oili Pentinsaari

Irma ja Hannu Helin toteuttivat unelmansa: rakennuttivat kesäpaikalleen talon ja muuttivat Paimion keskustasta muutaman kilometrin päähän, avaran taivaan alle kauniisti kumpuilevaan ja vehreään maastoon

Puheenjohtajan palsta

Yhtä juhlaa

Oili Pentinsaari

Juhlavuotemme huipentui Vanhan ylioppilastalon musiikkisalissa pidettyyn iltatilaisuuteen, johon osallistui omien jäsentemme lisäksi EOC:n edustajia sekä näytteilleasettajia. Salin päätyseiniä hallitsevat arvokkaat taideteokset: toisessa Akseli Gallen-Kallelan Kullervo töräyttää sotatorveensa, toisessa R.W. Ekmanin Väinämöinen näppäilee kanteleestaaan sulosointuja. Pitkällä seinällä on kahdessa rivissä musiikin mestareita, Jean Sibeliuksesta tiukkailmeiseen Einojuhani Rautavaaraan.

Mainettaan parempi: Aerangis luteoalba

Juha Räty

Pyhän Olavin synnin kukka

Oili Pentinsaari

Orkidea ja sen nimi: Dendrobium parishii

Tuula Hulkkonen

Yksi suosituimmista puikkokämmeköistä on pieni, punakukkainen, tuoksuva Dendrobium parishii, joka sopivissa olosuhteissa kasvatettuna kukkii uskollisesti joka kevät.

Juhlanäyttely 22.–23.10.2011

Oili Pentisaari

Isänmaa lahjoitti toivoilleen juhlatalon, joka on nähnyt 150-vuotisen historiansa aikana paljon. Juhlasalin upeiden kattokruunujen alla on pidetty tanssiaisia ja kiihkeitä puheita. Radikaalit valtasivat talon 1968 ja huhtikuisena yönä 1978 juhlasali paloi liekkimerenä. Lokakuussa 2011 Vanhan ylioppilastalon valtasivat orkideat.

Tuokiokuvia näyttelystä

Johanna Kainulainen

Huolellinen ennakkosuunnittelu ja talkooporukan loistava yhteishenki  takasivat juhlanäyttelyn onnistumisen. Yleisö oli tyytyväinen näkemäänsä ja kiitteli lajiston monipuolisuutta, kasvien esillepanoa, ostosmahdollisuuksia sekä konkreettisia kasvatusneuvoja, joita sai yhdistyksen vapaaehtoisilta.

Sata pakolaisorkideaa

Oili Pentinsaari

Eläkkeellä oleva lastenkirurgian erikoislääkäri Mauri Koskela on mies, jolla on aina ollut sydän paikallaan. ”Lääkärin on mentävä silloin kun kutsutaan ja sinne missä tarvitaan.”

Orkideakirjojen helmiä: Venuksenkengät

Oili Pentinsaari

Venuksenkengät ovat olleet orkideankasvattajien suosiossa yli 150 vuotta. Ei siis ihme, että suvusta on laadittu monta huippuhyvää kirjaa.

Marraskuun orkidea: Gastrochilus dasypogon

Joulukuun orkidea: Phalaenopsis fimbriata

Paino 0.1 kg

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti 6/2011”