ORKIDEALEHTI 6/2012

Orkidealehti 6/2012

44 sivua

Marraskuun orkidea

Bulbophyllum echinolabium kasvaa ikkunalaudalla, ja sen kukintovarteen puhkeaa useampikin kukka peräjälkeen. Kukat ovat katseenvangitsijoita ja kookkaita. Miksi se kuitenkin on orkidea, jota et halua kotiisi?

Pikarililja vaihtui orkideaksi

Jouni Lehtolan kiinnostus orkideoihin syttyi jo koulupoikana, kun hän löysi hollantilaisen puutarhan tilauslistasta venuksenkengän. Kiinnostuksen kohteet ovat vuosien varrella vaihdelleet, pitkään on suosikkikasvina kuitenkin pysytellyt upea Prosthechea citrina (nykyinen Euchile citrina), jossa oli kesällä seitsemän kukkaa. Orkideoiden lisäksi Jounin harrastuksiin kuuluvat puutarhanhoito, luonnossa liikkuminen ja valokuvaus.

Syksyn kukkasatoa

Lukijoiden kertomuksia. Mitä tapahtui, kun veitsi välähti? Entä millainen orkidea on ikkunan ilopilleri tai kuilun partaalta pelastettu?  Miten Coelogyne tomentosa avaa kolme palmikkoaan kultaisiksi kukiksi? Miltä näyttää kevään yhteistilauksen ”bonus” Masdevallia Biana Liu upeasti kukkiessaan?

Akvaariosta orkidealasikko

Syyskuun jäsenillassa Ari Matikka rakensi vanhasta akvaariosta maisemoidun orkidealasikon. Kuvasarja kertoo, miten se tehdään, ja tarvikkeiden hankintavinkeistä on hyötyä vaikka isompaakin lasikkoa suunniteltaessa.

Joulukuun orkidea

Joulunpunainen Masdevallia ignea kasvaa suppealla alueella Kolumbian vuorten sumumetsissä noin 3000 metrin korkeudella. Mitä pitää tehdä, jotta se kasvaisi ja ilahduttaisi leijamaisilla kukillaan harrastajan hoidossa?

Masdevalliat – hauskat leijaorkideat

Masdevallioita pidetään vaikeina orkideoina, jotka eivät hoitovirheitä hyväksy: vain oikeissa oloissa ne kasvavat hyvin. Vaikka ne vaativatkin hoitajaltaan hieman enemmän tarkkuutta kastelun ja lämmön suhteen, ne ovat ehdottomasti palkitsevia. Jouni Lehtolaesittelee suosikkinsa niin luonnonlajeista kuin helpommista risteymistäkin.

Frejvid Borg – Unelma tulenpunaisesta kymbidistä

Kansainvälisesti arvostettu orkideakasvattaja ja risteyttäjä Frejvid Borg rakennutti 1960-luvun alussa Naantalin Kuparivuorelle kasvihuoneet, joissa kukoistivat niin katleijat kuin kymbiditkin. Frejvid oli yhdistyksen perustajajäseniä ja hänen orkideoitaan käytiin ihailemassa, mutta henkilönä hän jäi salaperäiseksi. Nykyharrastaja ei voi kuin huokaista – olisipa meillä vielä tällainen mahtimies, joka ennakkoluulottomasti tarttuu uusiin ideoihin!

Perun Andien ylärinteiden orkideat

Perun yliopiston tutkija Delsy Trujillo kuvaa alueen kuusi kasvuympäristöä ja kertoo, minkälaisia orkideoita siellä kasvaa ja minkälaisia keinoja orkideat ovat kehittäneet sopeutuakseen vaikeisiin oloihin. Artikkeli perustuu Budapestissa 2012 pidetyn 15. EOC-konferenssin luentoon.

Kaksi kirjaa masdevallioista

Steve Manning: Discovering New World Orchids

Mary E. Gerritsen – Ron Parsons: Masdevallias – Gems of the Orchid World

Pohjolan uhanalaiset orkideat – Ennakkotilaus

Helsingin yliopiston kasvitieteen dosentti Aulikki Salmia on koonnut maaliskuussa 2013 julkaistavaan kirjaan kaikki Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa kasvavat kämmekkäkasvit. Tällaista kirjaa on pitkään odotettu, ja nyt se on tilattavissa ennakkoon kustantajalta 30 euron hintaan (Lounais-Hämeen Luonnonsuojeluyhdistys ry www.lounaisluonto.net). Kirjan tuotto käytetään lyhentämättömänä lasten ja nuorten luonnonharrastuksen ja erityisesti kasviharrastuksen tukemiseen.

Thaimaa on orkideamaa

Juha Lindahl halusi tutustua Thaimaan pohjoisosien vielä luonnonvaraisiin sademetsiin. Hän vieraili myös upeassa kuningatar Sirikitin kunniaksi nimetyssä kasvitieteellisessä puutarhassa, joka on orkideaharrastajankin unelmakohde. Thaimaan ilmasto on ihanteellinen kaikille orkideoille, joten siellä näkee Thaimaan omien luonnonlajien lisäksi muista maanosista alunperin kotoisin olevia orkideoita ja niiden risteymiä.

Pohjoismaisia orkideakirjoja

Orkideakirjan bongaaminen kirjakaupan hyllyltä on harvinaistunut ilo. Lehdessä esitellään kuusi pohjoismaista orkideakirjaa, joita kannattaa haeskella netistä tai divareista.

Etukannen kuva: Masdevallia ignea Jouni Lehtola

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “ORKIDEALEHTI 6/2012”