Ale!

Orkidealehti 6/2014

40 s.

JAARLIN HASSUT HARLEKIINIT

Vuoden viimeisessä numerossa on ollut tapana esitellä hiukan erikoisempi orkideasuku. Nyt vuorossa ovat stanhopeat eli jaarlinkämmekät, joita ”Puupposen aikaan” pidettiin sopivina orkideaharrastustaan aloittelevillekin. Mutta stanhopeoille on käynyt samoin kuin useille muillekin vanhan ajan orkideoille: ne ovatkin vaikeita, koska emme enää ymmärrä vuodenaikojen tärkeyttä ja oletamme, että orkideat kasvavat samoissa oloissa kuin perhosorkideat.

Olohuoneeseen ei pilvimetsää voi luoda, mutta ne joilla on viherhuone, saavat stanhopeoista mielenkiintoisen kasvatin. Stanhopeat ovat loistoesimerkkejä luonnon monimuotoisuudesta ja kasvi- ja eläinkunnan sitoutumisesta toisiinsa.

Stanhopeoista kerromme laajasti, kahdeksan aukeaman verran. Saimme tietoa ja kuvamateriaalia myös suvun kansainvälisesti tunnustetulta gurulta Rudolf Jennyltä – eikä artikkelista olisi tullut monipuolista ilman omien harrastajiemme kuvia ja kertomuksia.

Lehtemme muita aiheita

Sinikan sata haastetta

Kesän kuulumisia

Pelastaako Septidin?

Vetyperoksidilla eroon taudeista

Erilainen joulun kukka: Oncidopsis Nelly Isler

Orkideojen talvihoito: Kastellaan vai katsellaan?

Joulun lahjavinkkejä

Kukkia ja lehtiä

Marraskuun orkidea: Oncidumnia Kutoo ’Little Cherry’

Joulukuun orkidea: Epidendrum falcatum