Ale!

44 s.

ORKIDEAT VALAISEVAT SYNKIMMÄNKIN PÄIVÄN

Jäsenkorumme Orkidea tehdään käsin Turussa

– Äitini kodin ikkunalla kukkii perhosorkideoita, jotka tuottavat hänelle koko ajan iloa, korun suunnittelija Marjut Kemppi kertoo.

– Huomasin ajattelevani, että niiden kukat ovat kuin koruja, miten ne saisi ikuistettua metalliin. Kukan voisi valmistaa kolmessa osassa, jotka liitetään yhteen…. Korun pinnasta tulee elävä, kun miltei kaikki työvaiheet tehdään käsin.

Marjut on suunnitellut Tammi-koruja yli 20 vuoden ajan. Hän valmistui kultasepäksi 1992 Lahdesta neljän vuoden opintojen jälkeen.

– Varsinkin oppisopimusajasta olen hyvin kiitollinen. Minulla on neljä oppi-isää, joiden hoteissa sain opetella vanhoja kultasepän taitoja monipuolisesti.

22. ORKIDEANÄYTTELY 22.–24.11.2015 G-18 sali, Helsinki

Näyttelyymme saapuivat tutut Currlinin ja Kargen tarhat Saksasta sekä eksoottinen Ecuagenera Ecuadorista. Myös omia orkideoitamme kukki – ennakkoepäilyistä huolimatta. Neuvonta ja opastus sujui iloisesti, alakerran lipunmyynnistä alkanut hyvä tuuli jatkui kolmannen kerroksen kirpputorille ja luentotiloihin asti. Viiden aukeaman raportti.

Kevään yhteistilauksessa on kaksi toimittajaa: Karge ja Wichmann. Kummankin listalta on poimittu lehteen 200 orkideaa. Ne ovat kuitenkin vain kolmasosa netissä tarjolla olevasta valikoimasta. Varmasti löytyy jokaiselle mieluisia!

Ei tullut tolumniaa – tulikin venuksenkenkä, sillä taimipullossa kasvoi muita orkideoita kuin oletettiin. Orkidean tie pienestä taimesta kukkivaksi on pitkä ja vaivalloinen. Kului reilut seitsemän vuotta, ennen kuin taimista ensimmäinen kukki. Mutta sitähän kannatti odottaa!

On ilo käydä Botanialla. Joensuun yliopiston kasvitieteellistä puutarhaa Botaniaa uhkasi sulkeminen 2012, mutta 12 000 allekirjoittajan adressi sai sen estetyksi. Perustettiin Botanian Ystävät ry., joka otti vastuun toiminnan jatkumisesta. Botanian ovi käy nykyään tiuhaan: kävijämäärät ovat nousseet 40 % aiemmasta. Botanialla järjestetään kaikenlaista ohjelmaa ja toimintaa. Lapset rakastavat Juuso-kakadua, joka jammailee häkissään musiikin tahdissa. Myös eksoottiset, upeat perhoset lentelevät edelleen vapaina.

Orkideaharrastajaa kiinnostavat tietenkin Mauri Koskelan pakolaisorkideat, jotka komistuvat vuosi vuodelta. Kannattaa käydä!

Muita aiheita mm.

Simo Laine aloittaa palstan Näin Ruissalossa.

Uuden-Seelannin matkalla nähtyjä orkideoita.

Madeira on orkideoita tulvillaan.

Kuukauden orkideat Trigonidium egertonianum, Ceratostylis retisquama ja Bulbophyllum nymphopolitanum.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Orkidealehti1/2016”